Ipari drónok

Bányák feltérképezésében is segíthetnek a drónok

A bányászat már régóta a világ egyik legveszélyesebb szakmája. Az ismeretlen mélységekben a bányászok az áradások vagy mérgező gázok szivárgásának áldozatai lehetnek. Régen a bányászcsoportok egy kanárit vittek magukkal, hogy időben jelezzék a halálos gázok megjelenését, napjainkban azonban a bányaiparnak új repülő barátja van, amely segít a munka biztonságosabbá tételében.

Régebben csak az égen figyelhettük meg a drónokat, de egyre inkább ezt a technológiát használják arra is, hogy felfedezzék, feltérképezzék és ellenőrizzék a földalatti járatokat. Egy ausztrál technológiai cég, az Emesent Hovermap nevű rendszere lehetővé teszi a drónok számára, hogy autonóm módon navigáljanak a szűk, sötét terekben, még akkor is, ha nincs elérhető GPS jel.

db1

A drón a LiDAR rendszert használva érzékeli és feltérképezi a körülötte lévő világot és olyan 3D-s modelleket hoz létre, amelyek később felhasználhatók a területek szerkezeti integritásának nyomon követésére.

Az ércbányászatban gyakran használják a “stoping” (kamra) technikát a nemesfémek kivonására. A földalatti üregek, amelyeket kamráknak neveznek, az érc robbantásával és a töredezett kőzet kinyerésével jönnek létre. A kamrákat ellenőrizni kell annak érdekében, hogy az értékes érc helyett véletlenül nehogy a hulladékanyag legyen kitermelve, rontva ezzel az érc minőségét.

A kamrák szkennelése jelenleg veszélyes feladat, mivel a mérnököknek közel kell menniük a kamrabejárathoz, ahol nagy az omlásveszély. Egy Hovermap-kompatibilis drón biztonságos távolságból való beküldése azonban biztosíthatja, hogy a mérnökök ne legyenek veszélynek kitéve.

db2

“A Hovermap lehetővé teszi a bányászat számára, hogy biztonságosan ellenőrizze a földalatti bányák megközelíthetetlen területeit, miközben javítja az összegyűjtött adatok típusát és minőségét.” – mondta Dr. Stefan Hrabar, az Emesent társalapítója és vezérigazgatója.

“Segítségével ellenőrizhető az is, hogy a robbanás a tervek szerint ment-e végbe és kiszámolja a kamra térfogatát is. A Hovermap által gyártott 3D pontfelhő annyira részletes, hogy fel lehet használni a geológiai struktúrák, mint például a törési síkok felderítésére is.” Ezek a törési síkok szabad szemmel nem láthatóak, de rendkívül omlásveszélyesek. “Szkenneléseink lehetővé teszik a geotechnikai mérnökök számára, hogy jobban megértsék a föld alatt lévő kőzet állapotát, lehetővé téve számukra a bányászati műveletek biztonságának javítását.”

db3

Egy kompatibilis drónra szerelve a Hovermap a LiDAR szenzor adatait használja a feltérképezéshez és a fejlett önjáró funkciók engedélyezéséhez. Ez a technológia egyidejű lokalizációt és feltérképezést tesz lehetővé, mely által a drón elkerüli az ütközéseket, még akkor is, ha az adott helyről még nem rendelkezik korábbi információval. “A Hovermap-kompatibilis autonóm drón a legmagasabb színvonalon feltérképezi a veszélyes és összetett területeket, biztosítva, hogy soha ne veszítse el a pozícióját, vagy annak képességét, hogy biztonságosan visszataláljon.” – mondta Hrabar.

db4

A Hoveramp technológiát a vállalat alapítói az Ausztrál Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) szervezetével együttműködve dolgozták ki. A közös CSIRO és Emesent csapatot a közelmúltban kiválasztották arra, hogy részt vegyen az amerikai Védelmi Fejlesztési Projekt Ügynökség (DARPA) új “Föld alatti kihívás” programjában, melynek célja innovatív technológiák kifejlesztése a felszín alatti környezetek gyors feltérképezéséhez, föld alatti navigáláshoz és kereséshez.

A DARPA 2004-es “Nagy kihívás” programja segítette a mai önjáró autóipar megszületését és úttörő szerepet játszott a LiDAR használatában az autonóm navigációhoz. Az új program célja, hogy olyan eszközöket és technikákat találjon, melyek veszélyes helyzetekben segítik a föld alatt dolgozók munkáját. A nyertes csapat lendületet adhat a humanitárius erőfeszítéseknek, és 2 millió dolláros díjat is nyerhet.

db5

Forrás: DJI HUB

Szólj hozzá