Dróntechnológia Hírek

Török harci drónok új generációja

Mindössze egy nappal azután, hogy Törökország bemutatta saját gyártású, lopakodó vadászrepülőgépét, egy újabb ambiciózus török ​​légi harci eszköz, az ANKA 3-as drónról is napvilágot láttak az első fotók és információk.

A TF-X prototípusát 2023. március 18-án mutatták be, várhatóan 2023 végén hajtják végre az első repülést.  A prototípus földi üzemi tesztjei két nappal a tervezett bemutatás előtt, 2023. március 16-án kezdődtek.

A repülőgép nagyjából akkora, mint egy könnyű vadászgép, alacsony radarkeresztmetszetű csapásmérő, megfigyelő és elektronikus hadviselési platform hordozására egyaránt alkalmas.

Maquette TF X Le Bourget 2019

Török harci drónok

Az ANKA-3, amely a török ​​katonai drónok családjának legújabb tagja, a külső fegyver felfüggesztések mellett belső fegyverraktérrel is rendelkezik. Fuat Oktay török ​​alelnök a következőket nyilatkozta az ANKA-3-ról 2022 decemberében a költségvetéssel kapcsolatos beszédében: „Az ANKA-3 sugárhajtóművével és sebességével, nagy teherbírásával és a radaron szinte láthatatlan farok nélküli szerkezetével új lapot nyit az UAV-k terén. Remélem, hogy jövőre is megosztjuk nemzetünkkel az ANKA-3 MIUS projektünk jó hírét.”

anka3a

A jó hír ez esetben pedig az,  hogy a típus már áprilisban megkezdheti a tesztrepüléseket. Hogy pontosan mi lesz az első repülésének menetrendje azt nem tudni, de a földi gurulási tesztek már minden bizonnyal megkezdődnek.

anka3b

 

2022 novemberében jelentették be, hogy a török ​​Baykar cég megkezdte az első pilóta nélküli vadászrepülőgépeként leírt Bayraktar Kizilelma drónnak a földi tesztelését.

Mindebből az látszik, hogy Törökország nagy hangsúlyt fordít a lopakodó technológiát alkalmazó, nagy teljesítményű, pilóta nélküli légi járművek fejlesztésére.

Maquette TF X Le Bourget 20192

Maquette TF X Le Bourget 201923 scaled

Ez a két típus a fejlett pilóta nélküli légi harci képességek izgalmas keverékét nyújthatja a Török Légierőnek és potenciális export termékké válhatnak, ha a tesztelés során bizonyítani tudják tervezett képességeiket.

Az Ankákról:

Az Anka egy közepes repülési magasságú, hosszú hatótávolságú UAV program. A programban három drón prototípus fejlesztése történt meg. Az ANKA drónok már bizonyítottak harctéri körülmények között is. Eddig több mint 90 000 repülési óra tapasztalatot szereztek velük.

anka1 2n

Képünkön 2 ANKA középen pedig egy AKSUNGUR drón.

Technikai információ:

  • Szárnyfesztávolság: 17,5 m
  • Vízszintes hossz: 8,6 m
  • Magasság: 3,25 m
  • Repülés : 30+ óra, 350+ kg külső terheléssel
  • Motor: 1 x PD-170 Dual Turbo Diesel Motor
  • Maximális felszállási repülés: 1700 kg
  • Küldetési magasság: 18 000 – 23 000 ft
  • Maximális repülési magasság: >30.000 ft

anka1

 

anka3

Képünkön a török ANKA-3 csupaszárny, alacsony radarkeresztmetszetű drón.

Az Aksungurról:

Aksungur

A TAI harcokban bevált ANKA UAV-jából származó AKSUNGUR nappali és éjszakai hírszerzési, megfigyelési és felderítő (ISR) valamint csapásmérő küldetések végrehajtására képes drón.  Az ANKA-AKSUNGUR két PD-170 dupla turbófeltöltésű dízelmotorral működik, amelyek akár 40 000 láb magasságig tud emelkedni.

Az ANKA-tól szerzett know-how-nak köszönhetően a TAI 18 hónap alatt fejlesztette ki az Aksungurt. Első repülését 2019-ben hajtotta végre, és azóta elérte az 1000 repült órát. A kísérletek során 20 000 láb magasságban hajtotta végre az első éles lövését, amely sikeresen eltalálta a haditengerészeti célpontot egy KGK-SIHA-82 irányított lőszerrel 30 km-es távolságból a Fekete-tengeren.

Technikai információ:

  • Szárnyfesztávolság: 24 m
  • Vízszintes hossz: 11,6 m
  • Repülési képesség: >50 óra, 750 kg külső hasznos teherrel
  • Motor: 2 x PD-170 kettős turbó dízelmotor (egyenként 170 lóerő)
  • Maximális felszállási súly: 3300 kg
  • Az Aksungur szárnyain 3 felfüggesztési pont található, 500 kg, 300 kg és 150 kg teherbírással.

Szólj hozzá