fbpx
Hírek

Tesztelik az európai U-Space koncepciót Hamburgban

Miután az Európai Bizottság 2021 áprilisában elfogadta az ún. U-Space csomagot – három rendeletet, amelyek együttesen megteremtik a drónok és a pilóta nélküli repülőgépek biztonságos működéséhez szükséges feltételeket a légtér U-Space-nek nevezett részén – lassan tényleg megadatik a lehetőség számos bonyolultabb és hosszabb távolságú műveleteket igénylő drónos szolgáltatások bevezetésére.

Mi a U-Space?

A U-Space egy térben elhatárolt légtérelem. Arra szolgál, hogy megteremtse és összehangolja azokat a feltételeket, amelyek szükségesek a pilótával repülő és a pilóta nélküli repülőgépek biztonságos működéséhez, megakadályozza a drónok és más repülőgépek ütközését, így jelentősen csökkentse a drónforgalom kockázatait.

A U-Space-ben speciális szabályok és eljárások koordinálják a drónforgalmat, így a drónrepüléseket gyorsan, biztonságosan és hosszas jóváhagyási folyamat nélkül lehet végrehajtani – a pilóta látóterén túl is.

Droniq USPACE

Mi történik Hamburgban?

A fent vázolt rendszer tényleges tesztelése kezdődött meg Hamburgban, Európa egyik legforgalmasabb kikötővárosában, ami rendkívül időszerű, ugyanis az EU tagállamainak a hatályos szabályozás értelmében 2023 elejéig meg kell valósítaniuk az U-Space-t.

A német Droniq GmbH, a drónok légtérbe integrálásának egyik vezető vállalata és ennek anyavállalata, a DFS, a német léginavigációs szolgáltató, először alkalmazzák az új megoldást a gyakorlatban. Az érintett cégek egy U-Space Sandboxot építenek fel Hamburg kikötőjében, amely Németország legnagyobb tengeri kikötője.

A projekt nagyságrendileg egymillió euró, melyet részben a német szövetségi közlekedési és digitális infrastrukturális minisztérium finanszíroz, azzal a céllal, hogy megalapozza a további németországi U-Space-ek megvalósítását, és elősegítse a helyi drónpiac további fejlődését.

Jól látszik ugyanis, hogy a drónokat egyre inkább használnák kereskedelmi célból – az építkezések ellenőrzésétől a csővezetékek és utak lehetséges nyomvonalainak felméréséig – ehhez azonban a drónrepüléseknek könnyen végrehajthatónak és rövid időn belül megvalósíthatónak kell lennie. Ez elméletileg egyszerűnek tűnik, a valóság azonban kicsit más, ugyanis a drónrepülések nem mindig kivitelezhetők, különösen olyan területeken, ahol nagy a drónmennyiség. A nehézségek legfőbb oka a hosszas repülési jóváhagyási folyamat.

“A jövőben a U-Space lehetővé teszi a drónok teljes potenciáljának kiaknázását a városi területeken kialakított keretek között” – mondta Jan-Eric Putze, a Droniq vezérigazgatója, hozzátéve: „A pilóta nélküli légi szállítás esetében ez mérföldkő. Büszkék vagyunk arra, hogy először mutathattuk meg, milyen lehet ez a jövő.”

Feladatok és szerepek

A U-Space alapját az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által meghatározott követelmények képezik, így ezek részben meghatározzák annak műszaki és eljárási kialakítását, a szervezethez szükséges szereplőket és feladatokat is.

A U-Space drónforgalmát egy szolgáltató koordinálja, mely tulajdonképpen a drónpilóták kapcsolattartója; ezt a szerepet a mostani kísérleti projektben a Droniq tölti be. Ők állítják ki a repülési engedélyeket a drónmissziókra, tájékoztatást adnak az aktuális légi forgalomról, valamint az esetleges légtérkorlátozásokról. Ehhez a Droniq az első teljesen működőképes drónos forgalomirányító rendszert (UTM) használja.

A másik központi szerepet a DFS – a UTM rendszert kifejlesztő vállalat – tölti be. Egységes közös információs szolgáltatóként a Droniq rendelkezésére bocsátja az összes lényeges légtér- és légiforgalmi adatot a U-Space szolgáltatások nyújtásához. Ezenkívül a teljes légi forgalom kombinált légi helyzetképben jeleníthető meg a pilóta nélküli repülési adatokkal, ami elengedhetetlen előfeltétele a pilóták látótávolságán túli (ún. BVLOS) repüléseknek – és ezáltal a drónok hatékony használatának.

„Drónforgalmi rendszereink nemzetközi viszonylatban kiváló helyzetbe hoznak minket, szilárd alapot biztosítva a drónok légterének integrációjához. Ily módon lehetővé tesszük a gyors és bonyolult drónműveleteket. Ez egy fontos lépés a digitális repülés felé, bevált biztonsági előírásokkal kombinálva ” – így kommentálta a projektet Friedrich-Wilhelm Menge, a DFS technológiai ügyvezető igazgatója.

Forrás: Droniq GmbH

Szólj hozzá