fbpx
Hírek

Repülőgép-tervvel arattak nemzetközi sikert pécsi mérnökök

A Brit Királyi Repüléstudományi Társaság által meghirdetett nemzetközi repülőgép-tervezői versenyen harmadik helyezést ért el egy pécsi független mérnökcsapat. Ezzel a világ legrégibb repüléstudományi társaságától első magyar csapatként sikerült elhozni ezt a díjat, a világ minden tájáról (az Egyesült Államoktól Indián át az Arab Emírségekig) nevezett több tucat mérnök elől. A 2020-as évi repülőgép-tervező versenyre egy elektromos, helyből felszállni képes repülőgép megtervezésével neveztek a pécsi mérnökök. A bravúros teljesítményről a csapat egyik tagját, Koltai Zsoltot a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara munkatársa kérdezte.

PBKIK siker

– Kik alkották a csapatot?

– A csapatot Varga Soma repülőgépmérnök szervezte össze, ügyelve arra, hogy egy repülőgép tervezésekor felmerülő összes szükséges szakterület képviseltesse magát. Varga Soma repülőgépmérnökként elsősorban a repülőgép koncepcionális megtervezéséért volt felelős. Matyus Ákos a szerkezet gépészeti rendszereit tervezte, és alkotta meg a repülőgép számítógépes modelljét. Rabovszky Gábor szilárdságtani számításaival igazolta a szerkezet teherbíró képességét. Pieczarka Péter alakította ki a belső teret, végül jómagam pedig avionika mérnökként a VTOL műszerezettségét és elektromos rendszerének kialakítását, illetve a szimulációs környezetben történő tesztrepüléseket végeztem el.

– Milyen feladatot kellett megoldaniuk, és ebben mi volt a kihívás?

– A verseny keretében egy betegszállításra alkalmas teljesen elektromos hajtású, függőleges fel- és leszálló légijármű (ún. eVTOL) megtervezése és ennek az X-plane 11 szimulátorba történő implementálása utáni tesztrepülése volt a feladat. A legnagyobb kihívás az volt, hogy megtaláljuk azt az aerodinamikai formatervet, amellyel a gép a repülési távolság és sebesség maximalizálása mellett betegszállításra is alkalmas. A fél évig tartó tervezés eredménye egy olyan eVTOL, amely a konzervatív szimulációk alapján 100 kilométer megtételére képes közel 330 km/h-ás maximális sebességgel, egypilótás üzemben, amikor a fekvő helyzetben szállított betegen felül egy kisegítő személyzet is a fedélzeten tartózkodik. Ez együttesen 300 kilogramm hasznos teher elszállítását jelenti.

– Ki támogatta a munkájukat?

– Habár független mérnökcsapatként indultunk a versenyen, mind a Magnus Aircraft Zrt.-nél dolgozunk és ezúton is szeretnénk megköszönni a cég vezetőségének, hogy segítették a munkánkat. Köszönet illeti a Magyar Légimentőket is, akik sok hasznos tanáccsal láttak el minket a mentés- és helikopterspecifikus kérdéseink kapcsán, és szemügyre vehettük az egyik helikopterüket is. Természetesen a családjainknak is köszönettel tartozunk, hiszen több mint fél éven keresztül estékbe nyúlóan napi több órát és nem egyszer egész hétvégéket kellett nélkülözniük minket.

– Lesz-e folytatása a megkezdett munkájuknak, miként hasznosul a jövőben az eredményük?

– A verseny lezárulását követően megalapítottuk Orca Aerospace nevű startup cégünket és nagy érdeklődést tapasztalunk különböző, a repülési iparban ismert világcégek részéről, amelyek szívesen dolgoznának együtt velünk. A következő lépésként a csapat egy 1:4-es kicsinyített modell elkészítésével fogja tovább tesztelni a koncepciót és validálni az elképzelést. A legnagyobb kihívást ebben a rendszer vezérlése és repülési módjai közti átmenetek leprogramozása fogja jelenteni. Reményeink szerint a 2021-es év végére már az első repülési tesztek eredményeiről számolhatunk be. A végső célunk, hogy repülőgépünkkel belátható időn belül életeket tudjunk menteni és segítséget tudjunk nyújtani a világszerte jelenleg egyre növekvő nehézségekkel szembesülő légi és földi mentőalakulatoknak.

– Milyen tapasztalásokat nyertek a verseny által?

– Mivel a csapatból Varga Somát kivéve még senki nem tervezett repülőgépet a nulláról, ez rengeteg tapasztalatot jelent számunkra és rávilágított arra, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézni, ha valaki repülőgép-tervezésre adja a fejét. Plusz kihívást jelentett, hogy a repülőgépnek teljesen elektromos hajtáslánccal kellett rendelkeznie, az ezzel járó nehézségek a csapat minden tagjának újdonságot jelentettek. Emellett az érdemi munkát megelőző szakirodalmi kutatásunk rávilágított az elektromos repülésben mint új iparágban rejlő hatalmas potenciálra.

Forrás: Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara – K.T.

Szólj hozzá