Szinte nincs olyan hét, hogy közlekedési akciókról ne publikálna videót a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság. Ezek szinte kivétel nélkül mind drón bevetésével készülnek. De ki is az, aki a repülő kamerát irányítja? Egyáltalán honnan jött az ötlet, hogy drónpilóta legyen? – ezekre a kérdésekre adja meg a választ a police.hu riportja.
Horváth Ákos, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság fonyódi autópálya alosztályának főtörzszászlósa. Jelenleg elsődleges feladata a rendőrségi drón üzemeltetése, és az ehhez kapcsolódó feladatok ellátása. Légteret kell igényelnie, és kapcsolatot kell tartania a honvédségi, illetve a civil légi irányítással, de a jogszabályokat is kell figyelnie.
Februárban szigorodott a törvény. A jogalkotó korábban nem tett különbséget a pilóta nélküli, állami légi jármű és a hobbi célra használt drón közt, de most a rendőrség összes drónját át kell vizsgáztatni pilóta nélküli, állami légi járműre. Lajstromszámot kapnak, és negyedévente vagy 50 üzemóránként hivatalos szervnél kell rajtuk karbantartást végeztetni.
– Mindez költségekkel jár, de a drón így is sokkal hatékonyabb az ellenőrzések során – meséli Horváth Ákos. – Nemrég kamionokat figyeltünk a Kőröshegyi völgyhídnál, és ha csak rendőrségi autókat vetettünk volna be, akkor egy nap alatt a három kocsi körülbelül ezer kilométert ment volna. Így viszont várakoztak, a drónt küldtem fel, és közel 2 km-es szakaszt láttunk be a kamerájával. A szolgálati autó csak akkor indult, amikor jeleztem a kollégáknak, hogy mondjuk szabálytalan előzést láttam.
Ahhoz, hogy valaki rendőrségi drónpilóta lehessen, három szaktanfolyamot kell elvégeznie. A vizsga szigorú; mind az elméleti, mind a gyakorlati része.
– Előre jeleztem a feletteseimnek, hogyha bármi drónnal kapcsolatos feladat lesz a rendőrségnél, arról szóljanak nekem. Szokott lenni a testület Facebook-oldalán fotó, hogy valaki mivel foglalkozik, és emellett mi a hobbija. Hát nálam ez a kép úgy nézne ki, hogy drón lenne mindkét kezemben – mondja csillogó szemekkel a főtörzszászlós, aki valóban nem számít kezdőnek: 12 éve drónozik. Amúgy húsz éve szerelt fel, és ebből 18 évig volt nyomozó, de járművezető-oktatással is foglalkozik a rendőrségnél. Drónpilótaként nem kispályán játszik, speciális szemüveget is használ, melyet felvéve úgy érezheti magát, mintha a kamerás röppentyűben ülne.
– Vannak drónjaim, versenydrónom is, és modellrepülőm is – mondja, és előkerül egy hatalmas bőrönd, benne egy DJI M200 V2 típusú drónnal. Ez a csúcstechnika. Kamerával, akkumulátorral és a többi kiegészítővel együtt körülbelül 4 millió forint a teljes készlet ára. Csak magának a drónnak is szép súlya van: 6 és fél kiló!
Arra a kérdésre, hogy a közösségi navigációs alkalmazás, a Waze mit tud kezdeni a drónos ellenőrzéssel, Horváth Ákos gondolkodás nélkül tud válaszolni.
– Amikor nem drónnal települünk ki egy út mellé, akkor 10 perc után már aligha észlelünk szabálytalankodót, mert a rendszer jelzi a közlekedőknek, hogy ott rendőri ellenőrzésre kell számítani. Drónnal ez egészen más. A Waze nem tudja mutatni, hol vagyunk. Emlékszem olyan esetre, hogy a kolléga a következő faluban állította meg a szabálytalankodót, aki csodálkozva azt mondta: „Oké, elismerem a dolgot, de mondják már meg, honnan tudják, mert rendőrt nem láttam sehol!”
Azért néha a drónpilóta élete sem sétarepülés.
– Volt olyan ellenőrzés Siófokon, ahol a kereszteződésben olyan szinten ment összevissza az autós, hogy követni alig tudtam a kamerával – mondja végül Horváth Ákos.
Forrás: police.hu – M. Gy.