A piacon egyedülálló eszközt készítettek magyar mérnökök. A MouldTech Systems Kft. mérnöki cég és a BME közösen merevszárnyú drónt fejlesztett összesen 1,5 milliárd forint összköltségből, amelyből 890 millió forintot a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Alapból származó támogatás tett ki – adták hírül a fejlesztők hétfőn az MTI-nek eljuttatott közleményben.
Jelezték, hogy a konzorcium a piacon egyedülálló jellemzőkkel rendelkező, többcélú merevszárnyú drónt alakított ki 2019 óta.
Kifejtették: az új modellbe integráltak egy képátvitelre alkalmas rendszert, mely négy darab 120 fokban látó kamera adatait – a drón előtti és mögötti képi adatokkal – képes a föld felé továbbítani valós időben repülés közben. A kamerák közül kettő magas fényérzékenységű, „éjjellátó”, ezért nem jelent akadályt korlátozott fényviszonyok között, szürkületben vagy este repülni.
Arra is kitértek, hogy a katapultkutatások eredményei elvezettek egy kiemelő szerkezettel rendelkező, nyitható pályával szerelt eszközhöz, amely egy előre programozott nyitási folyamat végeredményeként szerelés nélkül alkalmas a drón elektromotoros indítására.
A MouldTech Systems a közös projekthez a többtengelyes szubtraktív megmunkálási eljárások, a legkorszerűbb 3D nyomtatási és az additív gyártástechnológiák, valamint a topológiai optimalizálás területén szerzett tudását adta.
Az elektronikusan elérhető adatok szerint a cég nettó árbevétele 2021-ben 1,4 milliárd forintot tett ki szemben az egy évvel korábbi 1,1 milliárddal; adózott eredménye 131 millió forint volt az egy évvel korábbi 51 millióhoz képest.
A BME a repülési, szerkezeti, anyagtudományi, kompozit, fémes technológiai, valamint az áramlástani és méréstechnológiai ismereteket biztosította a fejlesztéshez – olvasható a közleményben.
A gép feladata különféle eszközök, szenzorok szállítása stabil, akár 20 m/s-os repülési sebességgel. A repülőgép kialakítása egy 3 méter szárnyfesztávolságú, csupaszárny elrendezésű sárkányszerkezet, amelyet egy kétlapátos, elektromos meghajtású, 1,5 kW teljesítményű tolómotor hajt.
A teljes akkumulátor-kapacitás 48000 mAh. A gép törzse egy multifunkciós, moduláris payload rendszert tartalmaz, ami különféle, akár egyedi eszközök elhelyezésére alkalmas. A payload kamra 400 mm széles, 180 mm hosszú, 220 mm magas. A gép repülőképes összsúlya 25 kg, 7 kg hasznos teher szállítására képes. Jelenleg 24,8 kg súllyal repül, azaz 20 dekagramm híján a teljes megengedett összsúllyal.
A repülőgép optimális munka sebessége 20 m/s, repülési ideje meghaladja a 3 órát, hatótávolsága a 250 kilométert. Felszállása összecsukható automata indítóállomásáról katapulttal, leszállása ejtőernyővel vagy hasra történik.