Képzeljük el azt a repülőutat, ahová már a felszállás előtt is légi járművel érkezünk. Jobban mondva pilóta nélküli járművel, elkerülve a taxizás, az autóforgalom vagy a tömegközlekedés okozta kellemetlenségeket.
Izgalmasan hangzik, nem igaz? Pláne, hogy ezáltal fele annyi idő alatt megközelíthető a repülőtér ahhoz képest, mintha a város forgatagán igyekeznénk átverekedni magunkat. A legjobb, hogy mindez nem utópisztikus vágyálom, hanem elérhető szolgáltatás lesz nemsokára. Cikkünkből máris kiderülnek a részletek.
Áttörést jelentő megállapodás a Delta légitársaság közreműködésével
Nem akármilyen prémium szolgáltatásban részesülhetünk a jövőben a Delta légitársaság utasaiként. Köszönhetően a Delta és a pilóta nélküli légi taxik fejlesztésével foglalkozó Joby között született megállapodásnak.
A jövőben prémium utasként akár légi taxival is utazhatunk a repülőtérre, hogy maximális kényelmet élvezve és extra időt spórolva érhessük el a járatunkat. Maga a szolgáltatás egyébként a Delta utasaként lesz majd opció, a repülőjegy foglalás standard procedúrájával egyidőben.
Az persze sejthető, hogy az „economy class” jegy vásárlása nem lesz elég a kényelmi szolgáltatás igénybevételéhez. A tehetősek kiváltságának ígérkezik a dolog.
Mely városokban lesz kipróbálható a reptéri légi taxi?
A repülőtérre irányuló szállítási szolgáltatás kezdetben New York és Los Angeles városaira korlátozódik, a jövőben pedig további városokra is tervezik kiterjeszteni azt. Arra minden bizonnyal többet kell várnunk, hogy a Liszt Ferenc reptér légterében is megjelenjenek hasonló járművek.
Izgalmas kérdés, kit hol vesznek fel a légitaxik. Kezdetben valószínűleg nem otthon a kocsifelhajtón, hátul a kertben vagy a hotel parkolójában lesz a felvétel, inkább egy-egy meghatározott helyen kell majd várni a légitaxira. Potenciálisan még így is 50%-kal gyorsabb lehet a repülőterekre történő utazás ahhoz a tortúrához képest, ahogyan a közúti közlekedés sok nagyvárosban kinéz.
Várható-e a reptérre furikázó pilóta nélküli légitaxik elterjedése?
A Delta által eszközölt 60 millió dolláros előzetes befektetés erre enged következtetni.
A tervek alapján a légi taxiszolgáltatás 2024-ben indulhat el rendszerszinten. A dolog komolyságát hűen tükrözi, hogy a kizárólagos partnerség keretei között folyósított teljes tőkeáramlás 200 millió dollárra is emelkedhet. A felek közötti együttműködés kezdetben ötéves időszakra szól és a tervek szerint a szolgáltatás mind az Egyesült Államok, mind az Egyesült Királyság városaiban működni fog.
Bizakodásra ad okot, hogy a United Airlines, az American Airlines, a Virgin Atlantic és az Air Asia szintén hasonló irányban mozgolódik.