Drónszabályozás

Friss, ropogós élmények az A2 vizsgáról

Az alábbiakban Pál Károly, nemzetközileg elismert ipari drónpilóta jegyzetét adjuk közre a „Pilóta nélküli légijármű-rendszerek távpilótái kiegészítő képesítés” A2 kategóriájú drónvizsgán szerzett tapasztalatairól.

Friss, ropogós élmények az A2 vizsgáról… Megbuktam. Tehát ha valaki úgy gondolja, hogy savanyú a szőlő, akkor eddig olvassa és ne tovább.

7:30 Székesfehérvár. Kiváló társaságba érkeztünk reggel. Egy helyi ipari pilóta, ismerem már egy ideje, remek szakember, egy kisgépes pilóta, a kollégám és jómagam. A vizsgabázis remek hely, a helyi dolgozók kifejezetten előzékenyek és kedvesek. A regisztráció után be is ültünk a monitorjaink elé.

Elöljáróban annyit, hogy nehéz volt. Már ami a hidegvérem megőrzését illeti. Masszív meteorológiai ismeretek szükségesek. Erre tényleg nagy hangsúlyt fektettek a rendszer készítői. Még szerencse, hogy kedvelem a témát, bár igazság szerint elbizonytalanodtam néha, amikor a magaslégköri felhőképződés kapcsán a latin felhő megnevezéseket kellett beazonosítanom és az ezekre lehetséges barokk körmondatokban megfogalmazott válaszok közül ki kellett választanom a helyeset a helytelenek közül és közben a különbség mindösszesen egy igekötő vagy és/vagy volt.

Őszinte leszek, annál a kérdésnél, hogy a repülőgépek magasságmérő műszerének másodlagos skálája milyen adatot mutat… nos megremegett a kezem. Sebaj, gondoltam majd a következő kérdéscsoportnál szépítek. Semmi baj azzal, hogy valaki nem ért egy témához, de ha annyira sötét, hogy még kérdezni sem tud… na ott van baj. Ha elvesztetted a fonalat, még mindig open kategóriában igyekszem vizsgázni.

Több kérdés hivatkozott íratlan “szabályokra” (pl.: 1:1 szabály). Nos, ez annak a fényében, hogy a Légügyi Hatóság állásfoglalása szerint: “…nincs tananyag az A2 vizsgához és mindenki úgy készül fel ahogy akar…” finoman szólva sem fair, de ezt már megszoktam. Szóval csak tippeltem. Volt ami bejött. Én szerencsés voltam, mert akkumulátor témában kifejezetten gyermekded kérdéseket kaptam. Ki lehet-e dobni az akkut a kukába és hasonlók. Kis társaim nem voltak ilyen szerencsések. Ők számoltak is és töltő beállítási elméleti kérdéseik is voltak. Fene bele, ezt pont tudtam volna.

Több olyan kérdés volt, amelyre nem csak egy jó választ lehetett adni. Mi a különbség a víz feletti és szárazföld feletti repülés esetén? Itt a jó válasz az volt, hogy találkozhatok bólyákkal, hajókkal és széllel. Eltaláltam, viszont itt már az alapján próbáltam kitalálni, hogy a kérdező mennyire lehet dilettáns… Ha valaki hiányolná a kérdésben a magasság megjelölését, akkor ne magában keresse a hibát.

Volt kérdés, hogy a VPS-t mikor célszerű kikapcsolni. Ha modellező vagy, szerintem nem is tudod pontosan értelmezni a kérdést, ha drónos, akkor meg openben légy szíves ne kapcsold ki, ha nem feltétlenül szükséges. Egyébként víz fölött volt a jó válasz.

Egyetlen jogi és szabályozási kérdést sem kaptam. Kezelés elméletit sem. Ami nem azt jelenti, hogy nincs benne a kalapban. No mindegy. Majd legközelebb… de nem itthon.

22 pontot szereztem a 30-ból. 24 pont a határ. Ha esetleg érdekel, mi történt a kollégákkal, a közvetlen kollégámnak sikerült 24 pontot szereznie, így átment. A “kisgépes pilóta” ugyanannyi pontot szerzett, mint én, és az ipari drónos kolléga 1 ponttal maradt le tőlünk. Nekünk sikertelen.

Így tehát a vége négyből egy. Azt hiszem, talán jobb lenne egyszerűen egy szerencse kereket üzemeltetni az A2 vizsgához. A jelentkező megpörgeti és vagy átment vagy nem ment át.

Végezetül egy bónusz kérdés a mai leosztásból. Milyen turbulencia az, amikor az UTASOK már BE VANNAK KÖTVE de a tárgyak még nem mozognak? (Én tudtam (volna), mert légiutaskísérőként még vizsga kérdésem volt, de most nem nekem tették fel.) Remélem minden távpilóta fogja tudni, aki A2-vel utasokat szállít a multikopterén. Egy biztos, a büntinél vastagon fog a ceruza. Tehát csak óvatosan!

Fontos: A fentiek a magánvéleményemet tükrözik és nem az egyesület (Drónpilóták Országos Egyesülete – a szerk.) hivatalos álláspontja!

Szólj hozzá