Drónok kora

Drónozás hegyek és hajóroncsok között – Ciprus

Azokhoz szólunk most elsősorban, akik égnek a vágytól, hogy a világban járva 100 m magasról nézhessenek szét, örök élményt és emléket jelentő fotók készítésével foglalatoskodva. Erre valók a kis méretű drónok, melyek egyre jobb teljesítményt nyújtanak figyelemre méltó, magas minőségű kamerákkal felszerelve.

Az alábbi interjú olvasása közben egy kicsit – legalább gondolatban – télből a nyárba röpülhetünk, ugyanis Süli Andort, a Duplitec Kft. szakemberét, ciprusi drónos körútjáról faggattuk azzal a nem titkolt céllal, hogy kedvet csináljunk a külföldi drónozáshoz mindazoknak, akik régóta kacérkodnak e gondolattal.

GO2FLY: Miért éppen Ciprust választottad úticélként? Drónos szempontok vezettek vagy más prioritásaid voltak?

Süli Andor: Egy nagyon kedves barátom invitálására mentem Ciprusra, aki hozzám hasonlóan szintén drónos megoldásokkal foglalkozik ott. Ez a cég a Pro Drone Solutions ltd., amely elsősorban azon drónosok számára nyújt megoldást, akik nem akarják a saját gépüket elvinni magukkal, ugyanis weboldalukon tudnak tőlük bérelni egyet a nyaralás idejére. A baráti találkozó mellett pedig nem maradhatott el, hogy közösen elmenjünk fotózni az országban.

G2F: Hogy állnak a drónokhoz a helyiek?

SA: Cipruson jóval kisebb kultúrája van a drónozásnak Magyarországgal összehasonlítva, de munka céljából persze több helyen használják már ott is. Én többnyire lakott területen kívül repültem, ahol maximum turistákkal találkoztam, és nem volt gondom senkivel, mindenki teljesen természetesnek vette a drón jelenlétét.

G2F: Milyen a drónszabályozás a szigeten? Felkészültél a főbb tudnivalókról utazás előtt?

SA: Természetesen ezt a lépést soha nem szabad, és nem is érdemes kihagyni, de nem egy bonyolult ügymenetről van szó. Egy 15 eurós regisztrációt követően (amit a drones.gov.cy oldalon lehet intézni) mindenki megkaphatja a repüléshez szükséges jogosultságot, ehhez természetesen szükséges a megfelelő EU-s jogosítvánnyal rendelkezünk. Ez azonban nem különbözik a magyar okmánytól, mivel Ciprus görög része EU-tag, így a magyarországi A1-2-3 jogosítvány ott is érvényes, a biztosítással együtt.

Az eseti légtér fogalma viszont ott nem ismert. A 120 m-es határt kell betartani, kerülni kell a tömeget, tiszteletben kell tartani a magánszférát, és látótávolságon belül kell maradni a drónnal. Figyelni kell a repülőterekre, illetve Cipruson található több katonai bázis is, a briteknek is van egy külön bázisuk, ezeken a részeken nyilván tilos repülni. Ha ezeket a szabályokat betartjuk, nincs gond. Ráadásul 250g alatti drónokhoz még regisztráció sem kell.

G2F: Külföldi drónozás terén van összehasonlítási alapod, nyáron például a horvátországi tapasztalatokról kérdeztünk. Mindent egybevetve, ajánlanád Ciprust más drónosoknak is?

SA: Fotós szemmel nagyon változatos és szuper hely Ciprus, és a szabályozás is eléggé élhető. Változatos, homokos és sziklás tengerpartokkal, bozótos dűnékkel és akár 2000 m-es, esetenként még havas csúcsú hegyekkel is találkozhatunk egy Magyarország területének kb. tizedét kitevő szigeten. Ezeken a helyszíneken a természetes csodákon kívül sok kiváló mesterséges fotós téma is található. Ha tehát nincs több hetünk körbeutazni egy nagyobb országot, de szeretnénk sokat és sokfélét látni, akkor ez a hely szerintem ideális.

G2F: Mit lehet tudni a felszerelésedről? Milyen drónt vittél magaddal? Megfelelt a céljaidnak?

SA: Kihasználtam az adódó lehetőséget, hogy a DJI Mavic 3-at teszteljem ilyen szép körülmények között, ezen kívül egy Osmo Action 2 és egy Pocket 2 volt még velem.

Amiről be tudok számolni az új DJI Mavic-kel kapcsolatban, hogy a repülési ideje, ami 40-41 perc, nekem nagyon ütős – pozitív értelemben természetesen. A jel stabilitása kiváló, úgy tapasztaltam, jobb, mint a Mavic 2 Pro jele. Az élő kép nekem dinamikusabb, olyan mintha eddig 25FPS helyett 50FPS jönne és sokkal halkabb is a drón. Örülök az akkumulátor behelyezés megoldásának, hogy egy esetleges puffadás miatt nem tud kiugrani, mint amire már sajnos láttunk példát DJI Mavic 2 esetében. Nagyon ötletes a kamera automatikus rögzítése a kikapcsolás után. A kamera minőségét, hogy mit tud a 4/3-os szenzor, nem is ragoznám, mert egyszerűen szuper! A szelet nagyon jól bírja, bár ezen a téren a Mavic 2-re sem lehetett panasz.

Néhány negatívum is adódott azért: a távirányító nekem nem esik kézre. Hiányolom a Mavic 2 Pro távját, aminek volt egy alap kijelzője, így ha bármi történik a telóval, akkor is van repülés alatt egy mankóm még. A másik, hogy személy szerint a DJI Fly appot nem szeretem, én a DJI Go-DJI Go4-en „nevelkedtem”, amiben sokkal több beállítási funkció volt, ezek itt hiányoznak sajnos. Az, hogy pár okos funkció (követés, master shoots, hiperlapse stb.) jelenleg még hiányos, és folyamatosan fognak jönni, nekem kevésbé volt probléma, nálam nem ezek a meghatározó elemek a használat során.

G2F: Hol készült a kedvenc képed?

SA: Kedvenc helyszínem a 2011-ben a parttól csak néhány méterre hajótörést szenvedett EDRO III. hajóroncs volt, ahova naplementére sikerült szerencsésen megérkezni. Hatalmas élmény volt itt repülni és fotózni egyszerre.

G2F: Mit gondolsz, vállal kockázatot az, aki most, az új EU-s szabályozás bevezetése után szeretne drónt vásárolni hazai és külföldi, akár profi, akár hobbi fotózásra?

SA: Nem érzem, hogy az eddigi kockázatokon kívül más kockázatot is vállalnánk. Ha az elején minden regisztrációt, jogosítványt és biztosítást elintézünk, figyelünk a hatályos jogszabályokra, a megfelelő felkészültséggel irányítjuk a drónt, akkor nagyon élvezetes lesz a drónozás hobbi vagy akár munka része is.

Kicsit talán hosszadalmas, amíg mindent beszerzünk, de úgy vélem, ez is egyre flottabbul megy, viszont a repülés már sok esetben lényegesen egyszerűbb, gondolok itt pl. arra, hogy a „régi rendszerben” itthon még lakott területen kívül is kellett eseti légtér, most pedig egy egyszerű Mobil App-os bejelentéssel meg tudjuk ezt oldani.

Cikkünk a DJI drónok magyarországi disztribútora, a Duplitec Kft. támogatásával készült.

Szólj hozzá