Az iskolaév végével most már tagadhatatlanul itt a nyár, sokan indulnak kisebb-nagyobb túrákra, ahol akár a drónozás iránti szenvedélyüknek is hódolnának.
A legnagyobb magyarországi drónforgalmazóként működő Duplitec Kft. tesztpilótája, Süli Andor személyes indíttatástól vezérelve – értsd: magánszemélyként legálisan drónozni szeretett volna – kinyomozta, mik a jogszerű drónozás szabályai az egyik legnépszerűbb nyári úti célnak számító Horvátországban.
Szerencsére a repüléshez szükséges ügymenet nem is olyan bonyolult, így egy kis előre gondolkodással bárki nyugodtan belevághat egy ilyen projektbe.
Most pedig jöjjenek a részletek.
A folyamatot legalább a tervezett repülés előtt hét nappal el kell indítani!
Első lépésként a crocontrol.hr angol nyelvű felülettel rendelkező oldalon lehet informálódni, ahol a „Special flights and Activities” menüpont érinti az UAV-os repüléseket. További hasznos információkat tartalmaz a ccaa.hr weboldal is.
A tényleges regisztrációhoz az amc-en.crocontrol.hr oldalon lehet kitölteni és beküldeni a szükséges formanyomtatványt („Application for registration”).
Ez után jön egy kis csavar: hiába kapunk ugyanis e-mailt a verifikációról, a tényleges regisztráláshoz szükség van az itthon is kötelező drónpilóta képzés elvégzését igazoló jogosítványra, a drón és az üzembentartói regisztráció igazolására, valamint biztosításra is. Mindezeket megküldve a civaa@crocontrol.hr címre a hatóság hamar regisztrálja a kérelmezőt az AMC portál rendszerébe, amivel már be lehet lépni az oldalra, és hozzáférhető minden.
A tényleges repülésnél az AMC mobiltelefonos applikációt kell használni – ezt érdemes előre letölteni. Használata pofon egyszerű, ahol nem mutat piros, vagy más drónos által már lefoglalt légteret, lehet repülni – ezzel egyébként nem kell külön foglalkozni, mert az alkalmazás figyelmeztet, ha ellenőrzött légtérben tartózkodunk, és jelzi az adott területen érvényes repülési korlátozásokat is.
Az alkalmazás regisztrálja a drónt és a repülési zónát, majd visszaszámlál, ez után néhány perccel rá kell kattintani az aktiválási kérelemre, első lépésben ugyanis a légtér lefoglalása történik meg, az aktiválási kérelemmel pedig jelezzük, hogy a repülést valóban megkezdjük.
A legfontosabb repülési szabályok, melyeket a hobby-célú drónozáshoz jó, ha észben tartunk:
- a 250 g feletti, de 5 kg alatti drónokat nem gyúlékony jelöléssel kell „felmatricázni” az üzemeltető elérhetőségével,
- főszabály szerint Horvátországban is a földfelszíntől 120 m-ig lehet emelkedni,
- emberek csoportja felett tiltott a repülés,
- repterek közelébe ne menjünk,
- drónunk maradjon a látóterünkben,
- a nemzeti parkok és más védett területekre külön szabályok vonatkoznak, ha ott szeretnénk repülni, akkor az érintett
- nemzeti park igazgatósággal kell levelezni, és elmagyarázza nekik, mit is szeretnénk csinálni. A legtöbb esetben hamarosan megkapjuk az írásos engedélyt.
Andor a F7sailing csapatával szelte Horvátország vizeit és nem csak a levegőben, de a víz alatt is drónozott. A Fifish V6S víz alatti drón tesztjéről hamarosan nálunk is olvashatsz.
Nincs is más hátra, mint hogy jó időt és kellemes kikapcsolódást kívánjunk az itthon, Horvátországban vagy a világ bármely táján drónozóknak (na jó, azért a Távol-Keleten legyetek óvatosak.
Cikkünk a DJI drónok magyarországi disztribútora, a Duplitec Kft. támogatásával készült.