Hogyan kell eldönteni, hogy egy tervezett művelet nyílt vagy speciális kategóriájúnak minősül? – ezzel a kérdéskörrel folytatjuk Drónozás Európában cikksorozatunkat, melyben a Közlekedéstudományi Intézet Légiközlekedési Kutatóközpontjának szakértői, a droneconsulting.blog.hu szerzői, Dr. Pusztai Máté és Dr. Sándor Zsolt légiközlekedési szakértők segítenek eligazodni a drónszabályozás rögös útvesztőjében.
Sok esetben kérdésként merül fel a drónhasználók körében, hogy mi alapján tudják megkülönböztetni a nyílt és speciális kategóriájú műveleteket. Jelen cikkben bemutatjuk azokat az elemeket, amely alapján könnyen el lehet dönteni, hogy egy művelet melyik kategóriába sorolható be.
Vizsgálandó szempont | Nyílt kategória | Speciális kategória | Megjegyzés |
Milyen vezérlési módszerrel kívánja a távpilóta a műveletet végrehajtani?
Látótávolságon belüli üzem (VLOS) vagy látótávolságon túli üzem (BVLOS) keretében? |
VLOS és manuális vezérlés, ahol lehetősége van a pilótának folyamatosan beavatkoznia a repülésbe
(aktív követési üzemmód használható, továbbá a távpilótát vizuális megfigyelő is segítheti, de akkor is VLOS-ban kell végrehajtani a műveletet) |
BVLOS és / vagy autonóm működés | |
A földhöz képest milyen maximális magasságba kíván emelkedni? | Maximum 120 méter | 120 méter feletti művelet | A 120 méteres korlát 15 méterrel megemelhető, ha az UAV egy 105 méternél magasabb mesterséges akadálytól vízszintesen mérve legfeljebb 50 méteres távolságra repül. |
A műveletet embertömeg felett kívánja végrehajtani? | Nem lehetséges. | Kockázatelemzés alapján, korlátozásokkal. | Nyílt kategóriában bizonyos esetekben engedélyezett az egyes emberek feletti átrepülés, nem várt szituációk esetén |
Biztosított, hogy az UAV az emberektől biztonságos horizontális távolságot tart? | 500 gramm legnagyobb felszálló tömeg alatti drónnal át lehet repülni emberek felett. E felett legalább 50 méteres távolság, 2 kg vagy a feletti felszállótömeg esetén pedig 150 méteres távolságot kell tartani. | Minden olyan esetben, amikor a nyílt kategóriára vonatkozó korlátozásoknak, akár a felszállótömeg, akár a távolság miatt nem felel meg. | Az osztályazonosító címkével ellátott drónok megjelenésével változni fognak a nyílt kategóriára vonatkozó felszállótömeg és távolsági korlátozások. |
Veszélyes anyagot szállít? | Nem szállíthat veszélyes anyagot. | Lehetőség van szállítani veszélyes anyagot, megfelelő védelmi intézkedések betartásával. | Veszélyes áruk vagy anyagok azok, amelyek váratlan esemény vagy baleset esetén kockázatot jelenthetnek az egészségre, a biztonságra, a vagyontárgyakra vagy a környezetre nézve, és amelyeket a pilóta nélküli légi jármű hasznos teherként szállít. |
Művelet végrehajtása során szór le bármilyen anyagot az UAV-ról? | Nem szórhat le semmilyen anyagot. | Lehetőség van anyag kijuttatására megfelelő engedélyek birtokában. | |
A műveletet 25 kg-nál nagyobb MTOM-el rendelkező UAV-vel szeretnék végrehajtani? | Csak 25 kg alatti UAV-val lehet a műveletet végrehajtani. | Lehetőség van 25 kg vagy a feletti drónnal is műveletet végrehajtani. | Az osztályazonosító címkével ellátott drónok megjelenésével egyes, 25 kg-ot elérő drónok is repülhetnek a nyílt kategória szabályai szerint (C4 UA osztály). |
A művelet érinthet-e forgalmi tilalommal vagy korlátozással rendelkező légteret (pl. No Drone Zone, korlátozott légtér, stb.)? | Nem érinthet. | Igen érinthet. | Ha érint, akkor a megfelelő hozzájárulásokat az érintett szervezetektől a repülési művelet előtt be kell szerezni. |
A használni kívánt légijármű besorolható a „nyílt” kategória valamely alkategóriájába, amely megfelelő a felhasználási környezetnek és a távpilóta rendelkezik a szükséges kompetenciákkal? | A1-es alkategória: 500 gramm alatti MTOM-el rendelkező eszközök + UAS.OPEN.020 szerinti vizsga.
A2-es alkategória: 2 kg alatti MTOM-el rendelkező eszközök + kompetenciatanúsítvány. A3-as alkategória: 25 kg alatti MTOM-el rendelkező eszközök + UAS.OPEN.020 szerinti vizsga. |
Valamilyen oknál fogva nem lehet besorolni a felhasználási környezetnek megfelelő alkategóriába. | Osztályazonosítók hiányában jelenleg a besorolást az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet 20. és 22. cikk alapján kell elvégezni.
|
Nyílt kategóriájúnak minősül a tervezett művelet, ha minden szempontra a válasz a nyílt kategóriában szerepel. Ellenkező esetben speciális kategóriájúnak minősül, és műveleti engedély birtokában kezdhető csak meg a művelet. Utóbbi esetben a minden olyan feltételnek is eleget kell tenni, amely a műveleti engedély megszerzéséhez szükséges. Ezekről sorozatunk “Túl a nyílt osztályon” és “Kockázatok földön-égen, értékelés módszertan” című részeiben már korábban írtunk.
Lényeges, hogy a műveleti kategóriától függetlenül teljesülnie kell az alábbi feltételeknek is, amelyek meglétét az EU-s és hazai jogszabályok írják elő:
- Művelethez használandó UAS nyilvántartásba lett véve, rendelkezik úgynevezett nyilvántartási jellel, amely fel van tüntetve az eszközön.
- Az UAS-üzembentartó nyilvántartásba lett véve, és az úgynevezett nyilvántartási azonosítója fel van tüntetve az eszközön.
- Amennyiben lakott területet érint a művelet, akkor a művelet időszakára vonatkozóan az UAS-üzembentartó rendelkezik eseti légtér kijelöléssel, és az eseti légteret harminc perccel a művelet megkezdése előtt aktiválta.
- Az UAS-üzembentartó a művelet jellegéhez és a drón maximális felszállótömegéhez igazodó érvényes felelősségbiztosítással rendelkezik.
- Az UAS-üzembentartója beszerezte a további szükséges engedélyeket (például környezetvédelmi szakhatósági engedély zöld légtérben való repüléshez, adatvédelmi hatásvizsgálat, érintetti hozzájárulás, stb.).
- A repülési műveletet végrehajtó távpilóta rendelkezik a művelet végrehajtásához szükséges távpilóta kompetenciákkal, és az erről szóló igazolás nála van.
- A művelet végrehajtása előtt a távpilóta a mydronespace applikáción keresztül bejelentette a műveletet.
Javasolt, hogy a hobbi célú felhasználás esetén minden felhasználó úgy tervezze meg a műveletet, hogy az a nyílt kategória szabályai szerint végrehajtható legyen. Kereskedelmi célú felhasználás során a tevékenységek jelentős része csak és kizárólag azok komplexitása és a járulékos kockázatok révén a speciális kategóriában valósíthatók meg. Ilyen esetben érdemes szakértők segítségét igénybe venni, akik segíteni tudnak a szükséges dokumentumok összeállításában és a kötelező vizsgálatok elvégzésében.
Cikksorozatunk következő részében – szakértőink segítségével – arra a kérdésre keressük a választ, mely területeken hozhatnak forradalmi áttörést a drónok.