A BBC adott hírt róla, hogy néhány cornwalli drónszakértő a Brit Királyi Haditengerészet jégtörő hajójával tartott, hogy segítsenek biztonságosan átjutni a sarki jégen.
A HMS Protector nevet viselő, az angliai plymouth-ból származó hajó feladatai közé tartozik az antarktiszi vizek térképeinek frissítése, különböző készletek, valamint a személyzet eljuttatása távoli kutatóállomásokra, miközben figyelemmel kíséri a vadon élő állatokat és a környezetet is.
A hathetes út során a jégtörő legénységéből tizenegyen szereztek képesítést drónok üzemeltetésére, amivel közelebb kerültek hozzá, hogy az aktuális jégviszonyokat jobban, biztonságosabban mérhessék fel.
Kate Retallick hadnagy a következőket mondta a projektről: „Ezek az eszközök jól használhatók a jégkoncentrációjú területek és a jégben lévő kivezetések – rések – beazonosítására, amivel segítik a hajó navigálását a bonyolult, jéggel tarkított vizeken.” Ez azért fontos, mert a jeges vizeken hajózva a legkisebb ellenállás irányában haladva csökkenthető a hajtóművek és a hajótest hosszú távú igénybevétele, de mindeközben figyelemmel kell lenni arra is, hogy a jobban járható, kevésbé tömény jég útja nem biztos, hogy a hajót is a kívánt irányba vezeti.
Az ilyesfajta bizonytalanságok megelőzésére hasznosak a drónok, melyeket elindítva könnyű rálelni a lehetséges utakra; innen már csak egy lépés, hogy a megfelelő pozíciókat felvezessék a navigációs rendszerbe, és a csapat kidolgozza a számára legmegfelelőbb útvonalat.
Az útkeresés mellett a szakemberek azt is tervezik, hogy a drónokat felhasználják a parton lévő csapatok biztonságának figyelemmel kísérésére, illetőleg veszélyes állatok felkutatására az antarktiszi területen, de természetesen nem kizárt a katasztrófavédelmi célú használat sem.
Érdekesség, hogy a drónhasználat az Antarktiszon szigorúan tilos, ugyanis az egész kontinens természetvédelmi területnek minősül, és az ott-tartózkodás feltételei nemzetközi egyezményben igen szigorúan szabályozottak, így a haditengerészet hajójáról történő drónreptetést is hosszas tárgyalások előzték meg.
És hogy milyen drón alkalmas az antarktiszi küldetésre?
A projektet megelőző tárgyalásokról szóló híradások szerint a HMS Protector két kis méretű, forgószárnyas drónt kapott, amelyeket kifejezetten a sarki szélsőséges viszonyok közötti küldetésre alakítottak ki.
Ezek az eszközök akár egy órán keresztül is a levegőben tarthatók súlyos mínuszokban, miközben nagy felbontású videót (beleértve a 30-szoros zoomot és az infravörös képalkotást) képesek felvenni és visszaküldeni a fedélzeten lévő drónkezelőknek – azaz a jégtörő legénységének.
A HMS Protector a Brit Királyi Haditengerészet első hajója, amelyet saját UAV-rendszerrel szereltek fel.
Képek forrása: Brit Királyi Haditengerészet