A doveri légibázis hangárjában január 23-án egy önállóan manőverező drón nagy felbontású kamerával vizsgált á egy Lockheed C-5-ös katonai teherszállító gépet.
A múlt héten volt az első alkalom, hogy a Boeing és egyik kisvállalati partnere, a Near Earth Autonomy megkezdte a C-5-ösün az autonóm repülőgép-ellenőrzési projektjét. A drón egy automatizált kárészlelő szoftverrel számára készít fényképeket a repülőgép külsejéről, az képeke feltöltik egy biztonságos, az egész világon elérhető adatbázisba. A tesztektől a két vállalat azt reméli, hogy lerövidíti a repülőgépek értékeléséhez és javításához szükséges időt, végső soron növelve a légierő készenlétét.
A C–5 Galaxy nehéz teherszállító repülőgépet a Lockheed repülőgépgyár fejlesztette ki az 1960-as években. Az An–124 Ruszlan megjelenéséig a legnagyobb teherszállító repülőgép volt a világon.
Míg a Boeing és a Earth Autonomy már hónapok óta együtt dolgoznak, hiszen a Boeing C-17-es teherszállító repülőgépek állapotát a hawaii Pearl Harbor-Hickam bázison már ezzel a drón technológiával szemlézi és vizsgálja.
A Dover Légibázis C-17-es és C-5-ös repülőgépeknek is otthont ad. A képzett személyzetre támaszkodó hagyományos ellenőrzések órákat vehetnek igénybe, hevederezésre, emelő kosarakra van szükség. (A C-5 farkában – függőleges vezérsík – egy létra hatemeletes magasságba vezet fel az ellenőrzés, karbantartás megkönnyítése végett).
A január 23-án drónnal végzett 34 pontos felülvizsgálat nagyjából 10 percet vett igénybe. A drónos repülőgép-ellenőrzéshez csak két emberre van szükség, és a képzés néhány órát vesz igénybe – mondta Ken Jones, a légierő karbantartási tisztviselője.
A mesterséges intelligencia kis szines keretet rajzol a képeken azokra a területekre, ahol a számítógép azt gondolja: ‘Ez nem az, aminek lennie kellene’.”
A doveri légibázison telepített drón-szoftver hiányzó festéket, forgácsot és egyéb szabálytalanságokat fedezett fel.
Drónok használata repülőgép ellenőrzésre nem számít újdonságnak, hiszen például a polgári légiközlekedésben az amerikai Delta légitársaság már alkalmaz ilyen megoldást. A cég kiterjedt belföldi és nemzetközi légihálózatot üzemeltet, 62 ország 334 repülőterére repül. 2016 óta a Delta az egyetlen amerikai légitársaság, amely közvetlenül Afrikába is szállít utasokat. A több mint ezer darab repülőgépből álló flotta karbantartásában ma már a drónoknak is fontos feladata van – erről a go2fly tavaly adott hírt. Cikkünket itt találja.