A világon első alkalommal kapott dróntaxi (úgyis, mint eVTOL) kereskedelmi engedélyt – méghozzá Kínában! A kétszemélyes pilóta nélküli járműre május végén adta ki a légi üzemelési engedélyt a Kínai Polgári Repülési Igazgatóság.
Noha az „EHang 216” egyelőre csak áruszállításra és logisztikai felhasználásra jogosult, az autonóm jármű személyszállításra is bizonyítottan alkalmas, akár pilótával, akár anélkül. (Súlykapacitása 150 kilogramm, amely modellezhet két embert is.) Így a kínaiakat egy hajszál választja el attól, hogy utas szállításra is kiadják az engedélyt, akár éppen a szóban forgó üzleti cargo repülések tapasztalatai alapján, ahol egy esetlegesen bekövetkező balesetnél nem kockáztatják az emberéletet.
Az engedély komolyságát jelzi, hogy az alapjául szolgáló pilóta nélküli repülésekre vonatkozó elveket 61 ország nemzeti repülési hatósága állította össze – ezt használta fel a kínai légügyi hatóság.
Az amerikai elektronikus tőzsdén jegyzett EHang a világ egyik vezető autonóm légi járművek technológiai platformja. Különböző iparágakban segíti az ügyfeleit: légi mobilitást (beleértve az utasszállítást és a logisztikát), az intelligens városkezelést és a légiforgalmi médiamegoldásokat. Az eHang 216 légi taxi eddig több ezer repülést végzett, pilótával és pilóta nélkül, utóbbit utasokkal többnyire egyszerű emelkedéssel és rövid utakkal Kínában, Amerikában és Európában. Tavaly már közel 50 darabot gyártottak belőle, bemutatták parancsnoki központjukat és taxi állomásukat.
A személyszállító technológia egy ideje készen áll ugyan az éles bevetésre, a szabályozási-engedélyezési folyamatok még világszerte javában zajlanak. Talán mondani sem kell, hogy az óvatosságot a maximális biztonsági felkészültség: azaz a szükséges tesztek kiterjedtsége és számossága indokolja.
Nagy a verseny és a kínaiak most lépeselőnybe kerültek. Lehet, hogy az ázsiai ország lakói fogják először megtapasztalni a légitaxizás futurisztikus élményét?!
Forrás: EHang