Ahogy a drónok globális piaca folyamatosan bővül, úgy nő az igény a technológia megfelelő tesztelési területeire. Ennek új helyszíne lehet Afrika! Ruanda és Kenya a dróntechnológia tesztelésének kulcsfontosságú központjává válik, amely forradalmasíthatja az internetkapcsolatot, a katasztrófaelhárítást, a határellenőrzést, az egészségügyet és a mezőgazdaságot.
Az eredetileg katonai használatra kifejlesztett drónokat – más néven pilóta nélküli légi járműveket – ma már különféle célokra használják, többek között mezőgazdaságra, csomagszállításra, környezeti megfigyelésre és felügyeletre.
A dróntechnológia iránti kereslet növekedésével a gyártók különféle méretű drónok széles választékát gyártják, hogy megfeleljenek a különböző piacok igényeinek. Afrika a drónok vonzó tesztelési helyszínévé vált, köszönhetően viszonylag tiszta légterének, hatalmas lakatlan területeinek, valamint a régóta fennálló kihívások innovatív megoldásainak sürgető igényének.
Ahogy a technológiai fejlődés továbbra is előmozdítja a fejlődést, az afrikai országok a holnap pilóta nélküli repülőgépeinek első tesztelési központjaivá válnak, ami azt mutatja, hogy az ég már nem szab határt.
Ruanda és Kenya azon afrikai országok közé tartozik, ahol drónteszteket végeztek.
Például amikor az amerikai Zipline dróngyártónak 2016-ban tesztelnie kellett működését, Ruandát választotta. A vállalat ezután a ruandai kormánnyal együttműködve új drónszállító telephelyeket hozott létre országszerte, amelyeket most egészségügyi ellátás kórházakba történő szállítására használnak.
Az ITU-val (az ENSZ digitális technológiákkal foglalkozó ügynöksége) adott interjúban Paula Ingabire ruandai IKT-innovációért felelős miniszter elmondta, hogy kormánya a feltörekvő technológiák kiaknázásának módjait keresi a ruandai üzletmenet átalakítására.
„Drónokat használunk arra, hogy vért szállítsunk különböző kórházakba és egészségügyi központokba Ruandában. A drónoknak köszönhetően sokat javult az egészségügyi ellátás. Képesek vagyunk életeket menteni. Korábban 3 órába telt a vér kiszállítása, mostanra 26 percre csökkent drónnal” – mondta Paula Ingabire.
Kenya más részein az Airbus leányvállalata, az AALTO 2023 decemberében bejelentette, hogy a kenyai Laikipiában bemutatja az AALTO Port névre keresztelt első ilyen típusú drón repülőteret, amelyet a „Kenyában” ismert nagy magasságú drónjuk működésének tesztelésére használnak majd fel. Zefír’.
Kenya remek helyszín egy ilyen drónrepülőtér számára: jól képzett munkaerő, megalapozott drónipar, támogató hatóságok, valamint az Egyenlítő közelében található. Az Egyenlítőnél történő kilövés további sebességet ad a repülőgépnek.
A Laikipiára különösen a nyílt tere és a sík terep miatt esett a választás, ami a drón Zephyr egyedülálló nagy magasságú emelkedésének követelménye . Ezenkívül a régió kedvező időjárása lehetővé teszi, hogy a drón az év 12 hónapjából 10 hónapban működjön.
Tom Guilfoy, az AALTO kenyai országos menedzsere elmondta az Africa Renewal-nak , hogy a Zephyr fejlesztésére irányuló terveinél a cég egy állandó start- és leszállóhely létrehozása prioritást élvez.
„A repülőgép fejlesztésének véglegesítéséhez rendszeres hozzáférésre van szükségünk a sztratoszférába. Egy átfogó meteorológiai tanulmány Kenyát jelölte meg optimális helynek a jóindulatú időjárási viszonyok és a sztratoszférához való legfeljebb 10 hónapos hozzáférés miatt. Kenya emellett a csúcstechnológiás, zöld gazdasági úttörő Afrikában, amely rendkívül vonzó a közvetlen külföldi befektetések számára szakképzett munkaerővel” – mondta Tom Guilfoy, aki egyben az AALTO Port alelnöke is.
A nagy magasságú drónok vagy a High-Altitude Platform Station (HAPS) a dróntechnológia legújabb fejlesztései közé tartoznak. Ezeket a drónokat úgy tervezték, hogy a sztratoszférában működjenek – nagyjából 60 000-70 000 láb magasságban a föld felett, ami körülbelül kétszerese a kereskedelmi repülések magasságának, és jóval meghaladja a legtöbb időjárási mintát.
Bár a HAPS besorolás minden olyan repülőgépet jelent, amely képes tartós sztratoszférikus repülésre, a legtöbb a hagyományos, hosszú szárnyfesztávolságú vitorlázórepülőkre hasonlít. Drónok helyett szinte álműholdakként működnek, és ezért hetekig képesek tartós repülésre. Napenergiával működnek, így 100%-ban károsanyag-kibocsátásmentes működést tesznek lehetővé. Napközben napenergiát gyűjtenek a működéshez, éjszaka pedig a tárolt akkumulátort használják a repülés folytatásához.
Ezek a nagy magasságú drónok mobil jeltornyokként szolgálhatnak, hasznos terheket szállítva az internetkapcsolathoz és a földmegfigyeléshez. Ezért szeretik őket a távközlési cégek.
Az AALTO szorgalmazza a kereskedelmi HPAS drónrendszerek bevezetését.
A Zephyr a mai napig az egyik legfejlettebb kereskedelmi sztratoszférikus repülőgép. 25 méteres szárnyfesztávolságával és mindössze 75 kg tömegével tartja a pilóta nélküli légijárművek leghosszabb tartós repülésének jelenlegi rekordját – 64 napig a levegőben. Ezzel a bravúrral néhány órán belül megdöntötte a valaha volt repülőgép leghosszabb repülésének rekordját.
A Zephyr távközlési toronyként is funkcionálhat az égen, 7500 négyzetkilométeren, és 250 földi torony helyére képes, nehéz terepen is.
A drón legjelentősebb felhasználási területe a földmegfigyelés. Az anyavállalat, az Airbus által kifejlesztett nagyfelbontású kamerával a Zephyr közel valós idejű, nagy felbontású videót biztosít a tengeri megfigyeléshez, a határellenőrzéshez, a térképezéshez, az erdőtüzek és a vészhelyzetek kezeléséhez.
Az AALTO elkötelezett amellett, hogy a következő három-öt évben hosszú távú befektetéseket fektessen be Kenyában, és hozzátette, hogy „ennek részeként egyre gyakrabban vagyunk jelen az országban, a nemzeti érdekelt felek és partnerek meleg támogatásával.”
Nevezetesen, az AALTO kikötő létrehozásához erős ellátási láncra lesz szükség, amely összeköti a vállalat egyesült királyságbeli központját a kenyai Laikipia megyei telephellyel. A projekt munkalehetőségeket is teremt a helyi közösségek javára.
Ugyanakkor a szükséges infrastruktúra kiépítése, beleértve az utakat, létesítményeket és kikötőket, az erőfeszítések kritikus része lesz.
Mivel az AALTO a jövőben több létesítmény megnyitását tervezi, a képzett munkaerő iránti kereslet határozottan növekedni fog. Bár kezdetben a legtöbb álláslehetőség az infrastruktúra-fejlesztésre összpontosul, a műveletek felfutásával több technikai szerepkör is megjelenik.
„Célunk egy kenyai munkaerő kialakítása, amely szakképzetlen és magasan képzett munkaerőt is tartalmaz. A szakképzett munkaerő magában foglalja a repülőgép-szerelőket (mérnököket), a távoli pilótákat, a hálózatüzemeltetőket, és végül a végső összeszerelést gyártó személyzetet és menedzsmentet” – mondta Guilfoy, hozzátéve, hogy ezek a szakemberek végzik majd a karbantartást és a javításokat. Ők fogják átvizsgálni és szervizelni a repülőgépváz kényes napelemes felületét.
Bár eleinte az AALTO központjában lévő csapat fogja ellátni a legmagasabb szintű műveleteket, ez megváltozik, ahogy „az AALTO sikeresen átáll a tesztprogramokról a kereskedelmi forgalomba hozatalra ”.
Kenya most egyedülálló lehetőséget kínál az AALTO kikötői műveletek támogatására felszerelt munkaerő létrehozására.
A vonatkozó egyetemi vagy főiskolai programok támogatása, beleértve a finanszírozást is, kulcsfontosságú lesz a helyi tehetségek folyamatos utánpótlásának biztosításában a magasabb szintű szerepekre ezekben az afrikai tesztelési központokban.
A dróntechnológiai szektorban a munkavállalók iránti kereslet várhatóan növekedni fog, ahogy az új iparág továbbra is globálisan terjeszkedik.