Pezseg az élet a drónpilóta tanfolyamok világában: egyre több képzőhely dönt úgy, hogy érdemes foglalkozni ezzel a területtel, és nem véletlenül. Ahogy terjed és egyszerűsödik a technológia, illetve a légtér igénylés, sokan érdeklődnek a biztonságos és legális drónozás lehetőségeiről, ami akár új szakmához is segítheti azokat, akik a hobby-szinten tovább lépve komolyabban is űznék ezt a tevékenységet.
Fontos tudni, hogy a számos különböző témában induló, workshop jellegű tanfolyam elvégzése hasznos, és sokat tud segíteni az induláskor, de nem helyettesíti a hivatalos, állami vizsgák letételét; ezek egyike minden drónt irányító számára nélkülözhetetlen a legális keretek közötti repüléshez.
Mi kell egy „átlagos”, fotózásra használt drón reptetéséhez?
Az állami vizsgáztatás a 2021. január 1-jével hatályba lépő drónszabályozással kezdődött, de nyugodtan állíthatjuk, hogy e téren a jogi környezet még aligha szilárdult meg, hiszen a törvény alapján megalkotásra kerülő rendeleti szabályok megjelenése máig tart.
Természetesen a nyílt, „Open” kategória repülési engedélyét a legegyszerűbb megszerezni: ehhez a az A1/A3, vagy A2 vizsgán kell bizonyítani. Hogy pontosan melyikre is van szükségünk, az elsősorban attól függ, hogy milyen súlyú drónról van szó és milyen helyszínen kívánunk repülni vele, de néhány további szempont is közrejátszik, amelyekről már e portálon is többszőr írtunk, de részletes tájékoztató olvasható a kifejezetten szabályozással foglalkozó Légtér.hu blogon is.
A professzionális drónozás ehhez képest más kategória…
Aki ennél tovább merészkedne, és például embertömeg felett, 120 méteres magasságon túl, a pilóta látóterén kívül, 25 kg-nál nehezebb drónnal vagy permeteződrónnal is végrehajtana repüléseket (ezek bármelyike túlmegy az open kategórián), annak meg kell barátkoznia a „Speciális” és/vagy az „Engedélyköteles” műveletek terepével.
Az elsőre sokakat elriasztó kifejezések egyáltalán nem teljesíthetetlen feltételeket takarnak, de itt jön a képzések komolyabb szerepe. Ezekben az esetekben ugyanis – a biztonságos feltételek megteremtése érdekében – a fent említett „alap” szintű vizsgákhoz képest további engedélyekre is szükség van, amelyek megszerzését hosszabb felkészülés kell, hogy megelőzze: a speciális, elméleti és gyakorlati oktatás szükségessége miatt tanfolyam elvégzése nélkül nem is lehet vizsgára jelentkezni.
2022 augusztusában adta közre a Technológiai és Ipari Minisztérium a speciális kategóriára vonatkozó tantervi és vizsgakövetelményeket, ami lehetővé teszi, hogy a várakozásoknak megfelelően elindulhassanak a speciális kategóriában történő drónozásra felkészítő képzések, hivatalos megnevezéssel „pilóta nélküli légijármű irányítói igazolvány megszerzésére irányuló tanfolyamok”.
Mire lehet számítani ezen a képzésen?
Annyit már biztosan tudunk, hogy a fent említett tanfolyamok legalább 76 órásak, és az elméleti részt illetően tantermi vagy e-learning formában is elvégezhetőek lesznek, gyakorlati foglalkozásokkal kiegészülve. Bemeneti követelményként pedig szükséges lesz az A1/A3 és az A2 vizsga megléte.
A cél – többek között – olyan kompetenciák megszerzése, mint a normál, veszélyhelyzeti vagy sürgősségi eljárások alkalmazása, repüléstervezés, légiforgalmi kommunikáció ismerete, a pilóta nélküli légijármű kézi vezérlésű vagy automatizált irányítása, az oktatás pedig érint majd alapvető légijogi, meteorológiai, repülésbiztonsági és üzembentartói ismereteket, a releváns emberi tényezőket (döntéshozatali mechanizmusok, élettani alapok, csapatmunka és kommunikáció).
Hamarosan indulnak az első képzések
A Légtér.hu Kft.-nél elsőként nyílt meg az előjelentkezési lehetőség a pilóta nélküli légijármű irányítói igazolvány megszerzésére irányuló tanfolyamra, melyről részletesen a cég weboldalán lehet tájékozódni.