Hírek Ipari drónok

Találkozó a légi térképészetben érdekeltek számára

Magazinunk rendszeresen figyelemmel kíséri a légi térképészet területén zajló változásokat, így a Légi Térképészeti és Távérzékelési Egyesület (ACRSA) rendezvényeit is, akik idén szeptemberben már negyedik alkalommal szervezték meg a Légi Térképészeti és Távérzékelési Konferenciát az Óbudai Egyetemen.

Az esemény a légi térképészek, repülőgépes és UAS monitoring tevékenységben résztvevő szakemberek (pilóták, távpilóták, geodéták, kiértékelők, szervezők és kutatók, oktatók és műszer forgalmazók) hagyományossá vált találkozója, ahol sorra veszik mindazokat az új gyakorlatokat, technológiákat, amelyek már betörtek ezen piaci szegmensbe, vagy éppen a terjedés küszöbén állnak.

A következőkben idézzünk fel néhány olyan állítást, amelyek konszenzusosnak tekinthetők a szakma részéről, és a szélesebb, érdeklődő közönség számára is információs értékkel bír.

Teret hódít az enterprise kategória

Az eltelt két évben a legnagyobb fejlődést az enterprise kategóriájú UAS-ok elterjedése jelentette. Bár a multispektrális szenzorok területén még mindig messze elmarad a technológia a repülőgép fedélzeti mérőkamerák kínálatától, a valósszínes kamerák fényképfelvételei, ha lassan is, de kezdenek felzárkózni.

Ehhez hozzá tartozik az is, hogy az RTK korrekció rohamos elterjedése is jellemzővé vált a drónok esetében, így a direkt tájékozással, vagy illesztőpontokkal kiegészítve elvégzett UAS fotogrammetriai felmérések geometriai megbízhatósága sokat javult.

Az oktatás továbbra is prioritás

A szakemberek úgy látják, továbbra is elsődleges felelősségnek kell tekinteni az oktatást, hiszen viszonylagosan új és gyorsan változó technológiáról van szó. Minél szélesebb körben elérhetővé kell tehát tenni a tananyagokat és útmutatókat, amibe az ACRSA Egyesület is bekapcsolódott, ugyanis hónapról-hónapra olvashatóak az általuk közzétett állásfoglalások és ingyenesen elérhető útmutatók. Az utóbbi évben az exponenciálisan növekvő számú szolgáltatók téradatainak minőségi javulása részben ennek is tudható be.

Az üzemanyagok drágulása kihat a dróniparra is

Negatív változás az üzemanyagok árváltozása, illetve azoknak az Európai Uniós jogszabályoknak a begyűrűzése, amelyek napjainkra teljesen kiszorítják a belsőégésű motoros pilóta vezette repülőgépeket a kisebb munkaterületeket érintő munkákból. Ez azonban érzékelhetően az UAS fotogrammetria és LiDAR felmérések javára billenti a mérleget. A jövőre nézve úgy tűnik, hogy a nagy teherbírású, nagy szárnyfesztávolságú merevszárnyú UAS – jogi és biztonsági megfelelőséget elérve – valószínűleg hamarosan kiszorítja a Cessnákat, Pipereket, de az ultrakönnyű szenzorhordozó platformokat is, ahogyan tették azok például az Antonov An 2-esekkel és Kamov Ka-26-os helikopterekkel öt-tíz éve.

A légtérhasználat, illetve egyéb jogi költségek valamelyest ellensúlyozzák a fentieket, így a légi felmérések árát egyelőre a „drónok forradalma” sem hozta elérhetőbb közelségbe a hazai árérzékeny vállalatok és gazdálkodók számára. Meg kell említeni azt is, hogy a jogi környezet átláthatósága még koránt sem kielégítő, tehát ezen a téren kifejezetten tapasztalhatók nehézségek.

Adatelérés és adatgyűjtés napjainkban

Szintén érzékelhető negatív fordulat az ingyenesen elérhető téradatok, űrfelvételek, jogi és természetbeni határokat aktuálisan ábrázoló digitális térképek ingyenes elérését illetően, és ez sem csak hazai jelenség. Gondoljunk csak az archív európai űrfelvételek elérésére, de akár a vektorgrafikus várostérképekre.

A tapasztalatok a kombinált módszerek irányába mutatnak, így a földi és légi (illetve víz alatti) adatgyűjtő rendszerek közös alkalmazása a legkeresettebb.

A robusztus adatgyűjtést az ésszerűség váltotta fel, a megrendelők érdeklődési köre az instant, naprakész, gyorsan és biztonságosan értelmezhető adatgyűjtés felé fordult a hangzatos, tárhelyet és számítási kapacitást nem kímélő nyersadat gyűjtő divatok után. A térinformatikai inputok ésszerűsödése minden szférában tetten érhető.

Terjeszkedik vagy hanyatlik a drónok világa?

A szakemberek úgy látják, a drónok első forradalmának tekinthető 2016– 2022. közötti időszakra tehető csúcson átlendültünk. A divathullám most inkább lefelé ível, a hobbisták és a sport UAS használók körének bővülése alábbhagy, viszont a térképészeti és felmérő szakmagyakorlók képességei, szaktudása bővül, a műszaki tartalom pedig erősödik. Tisztul tehát a kép, a szervezeti háttér, a piacon maradók nagyobb része valóban minőségi munkát képes nyújtani.

Professzionális közösség van kialakulóban, akiknek az egyik, közép-kelet-európai találkozóhelye mindenképp a Légi Térképészeti és Távérzékelési Konferencia.

Ha érdekelnek további hírek és szakmai információk, látogass el az Egyesület honlapjára!

Szólj hozzá