Könnyen lehet, hogy a közeljövőben egy drón tartja majd szemmel az utat a levegőből, miközben a mentősök és a készenléti egységek a helyszínre igyekeznek. A Széchenyi István Egyetem Előfutár névre keresztelt drónja technikai szempontból készen áll a feladatra, de azért szükséges még, hogy az érvényben lévő szabályozás is lehetővé tegye ezt.
Mi hívta életre az Előfutár drón megalkotását?
A győri Széchenyi István Egyetem és a budapesti Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet közös drón-fejlesztési projektjének lényege, hogy a készenléti egységet a levegőben kísérve figyelmeztesse a sofőrt a vezetőfülkéből kellő időben nem látható veszélyekre, biztonságossá téve a mentő-, a tűzoltó- vagy a rendőrautó kiérkezését a helyszínre.
Ezáltal megelőzhetők az olyan tragédiák, mint amilyen a csepeli májusi mentőbaleset volt.
Hogy működik az Előfutár drón a gyakorlatban?
A kamerával ellátott drón a mentőautó, a tűzoltó vagy a rendőrautó felett, lehetőség szerint előtt halad. Így előre beláthatóvá válnak a sofőr elől takart területek, és az onnan érkező veszélyekre a gépjármű vezetője figyelmeztethető.
A Magyar Biztosítók Szövetsége támogatásával megvalósult teszt és bemutató városi környezetben (ZalaZONE járműipari tesztpálya, Smart City modul) mutatta meg, hogy a vonuló mentőautó elől a házfalak által takart jármű az Előfutár drónnak köszönhetően felfedezhetővé válik, és így az ütközés elkerülhető.
Mi várható az Előfutár drón gyakorlati hasznosítását illetően?
Az alkalmazott DJI M600-as kísérleti drónnal – annak korlátozott sebessége miatt – csak városi tesztekre van lehetőség kis sebesség mellett, a nagyobb sebességű manővereket a kutatók szimulációkban vizsgálják.
A tesztek során olyannyira kiváló eredménnyel vizsgázott az Előfutár, hogy a kutatók szerint egy világviszonylatban is egyedülálló, közlekedési balesetek proaktív megelőzésére alkalmas drónos rendszert sikerült alkotni. A fő kutatási kérdés – az ötlet megvalósíthatósága – bizonyítást nyert, így a rendszer jövőképe is rendkívül bíztató.
A rendszer majdani alkalmazásához – a technikai kérdéseken túl – még olyan jogi és szabályozási kérdéseket is meg kell oldani, mint a városok és országutak feletti drónos repülés és a forgalomról történő folyamatos kamerafelvétel készítése.