Újabb fontos állomásához érkezett a győri Széchenyi István Egyetemen az előfutár drón fejlesztése, amely májusra eljutott a saját fejlesztésű robotpilótával való repülésekig és a kamerafelvételek gyűjtéséig. A sikeres tesztek videófelvételeken is megtekinthetők.
Az „Innovatív járműipari tesztelési és vizsgálati kompetenciák fejlesztése a nyugat-magyarországi régióban a zalaegerszegi Járműipari Tesztpálya infrastruktúrájára támaszkodva” című projekt keretén belül az FT2 „Autonóm földközeli légi megoldások” alprojekt Széchenyi István Egyetemen futó szakasza során – együttműködésben az ELKH SZTAKI-val – az előfutár drón-koncepció összetett, hardverelemeket is tartalmazó szimulációját tavaly mutatták be.
A fejlesztés 2022 áprilisában eljutott a DJI M600 hexakopterre épített saját fedélzeti rendszer (kamera, navigációs szenzor, képfeldolgozó számítógép, gimbal) első tesztjéig. Az első repülések célja a kamerastabilizáló gimbal és a hexakopter robotpilótájának a fedélzeti rendszer plusz súlyával (és esetleges elektronikai zavarásaival) való tesztelése volt.
A fejlesztés 2022 májusában már a saját fejlesztésű robotpilótával való repülésekig és kamerafelvételek gyűjtéséig jutott.
A saját robotpilóta a hexakoptert sebesség-, magasság- és irányreferencia-jelekkel vezette. Mindehhez a szakemberek olyan autonóm vezérlőrendszereket fejlesztettek, amelyek lehetővé teszik a lebegést pozíciótartással, emelkedéssel és süllyedéssel, az irányba fordulást, a kijelölt koordináta megközelítését és a kezdeti pozícióba való visszatérést. A fedélzeti rendszer képes a drónt háromszög alapterületű pályán mozgatni, a döntési pontokban megállítani és az eszközt megfelelő irányba fordítani, valamint a drón képes az autonóm folytonos mozgásra is.
Minden elvégzett teszten hibátlanul működtek az autonóm funkciók, ahogy az az alábbi videón is látható. Az előzetesen szimulációs környezetben kialakított és tesztelt vészleállító funkció is megfelelően működött a valós környezeti tesztek ideje alatt.
Az előfutár drón jármű észlelésére alkalmas algoritmusának fejlesztéséhez szükséges adatok gyűjtését a fejlesztők saját autói felett áthaladva végezte a rendszer. A rögzített képi adatokon az eszközre rögzített gimbal irányítása és a felvétel stabilizálása, valamint a járműdetektáló algoritmus tesztelhető. A gimbal a repülési adatok szerint 2 – maximum 3 – fokon belül tartja a függőleges irányt, ezt a kamera felvételek is megerősítik.
Járműdetektálást a felvételeken az UNREAL-Carla szimulációban és valós képi adatbázisokon tanított algoritmussal is tesztelték. Az előbbi hajlamos elveszteni a járműveket, az utóbbi viszont folyamatosan detektálja őket.
A tesztelés végén a szakemberek még kollégájukat is megtalálták a levegőből a kamera képe alapján.
A következő lépés az algoritmusok célzott városi környezeti tesztelése lesz a ZalaZone-tesztpályán.
Forrás: Széchenyi István Egyetem