Az okos kerekesszékek világában forradalmi fejlesztések zajlanak, amelyek új lehetőségeket nyitnak a fogyatékkal élők számára. Az önvezető kerekesszékek mesterséges intelligenciával (AI) és drón asszisztenciával bővülve nem csak a mindennapi közlekedést teszik könnyebbé, de a felhasználók autonómiáját és biztonságát is jelentősen növelik.
Az egyik ilyen ígéretes projekt, amelyről az euronews számolt be, a REXASI-PRO (REliable & ExplAinable Swarm Intelligence for People with Reduced Mobility), amely az AI és a gépi tanulás segítségével egy intelligens kerekesszék rendszert fejleszt. Ennek a rendszernek az a célja, hogy az érzékelő adatokat mély neurális hálózatokon keresztül értelmezve vezérelje a kerekesszék motorjait, így segítve a felhasználókat az ütközések, akadályok és egyéb veszélyek elkerülésében.
A neurális hálózatok, amelyek az AI egy speciális formáját képviselik, az emberi agy mintájára működnek. Ezek a rendszerek összekapcsolt csomópontok, mint például a neuronok, rétegein keresztül dolgozzák fel az adatokat, hogy felismerjék a mintákat és döntéseket hozzanak. Ez a technológia kulcsszerepet játszik az intelligens kerekesszék működésében.
A projektben több európai partner vesz részt, köztük a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont, amely intelligens érzékelőkkel, LiDAR-ral és 360 fokos kamerákkal ellátott kerekesszék prototípusokat fejleszt. Az olasz Aitek cég felelős egy olyan neurális hálózat megtervezéséért, amely képes felismerni az egyéneket és a kerekesszékeket különböző forgatókönyvek között. A Dél-Svájci Alkalmazott Tudományok és Művészeti Egyetem (SUPSI) csapata pedig a kerekesszék megbízhatóságával és biztonságos működésével kapcsolatos szempontokat vizsgálja.
Dr. Francesco Flammini, a SUPSI autonóm rendszerek biztonságával foglalkozó professzora szerint a projekt egyik legnagyobb kihívása a megbízható és biztonságos AI fejlesztése. “A legnagyobb kihívás a megbízható mesterséges intelligencia biztosítása a rendszer biztonságossá tétele érdekében” – mondta Flammini. Hozzátette, hogy az etikai kérdéseket és jogi következményeket is figyelembe kell venni.
A projekt során egy szimulátort is kifejlesztettek, amely szintetikus adatokat generál, így elkerülve a valós adatgyűjtéssel járó költségeket és adatvédelmi aggályokat. Ezen a szimulátoron keresztül a neurális hálózat megtanulja navigálni a kerekesszéket, kizárólag virtuális érzékelők adatait használva. Az egyik fontos forgatókönyv, amelyet a csapat tanulmányozott, az önálló úton való átkelés kihívása.
Az intelligens drónok szintén fontos szerepet játszanak a projektben, segítve a kerekesszékeket az ismeretlen területek feltérképezésében és a tárgyak, emberek mozgásának megfigyelésében. Flammini elmondása szerint a drónok városi környezetben történő használata technikai és jogi kihívásokat jelent, de a kisebb és könnyebb drónok használata praktikusabb lehet a jövőbeli alkalmazásokhoz.
A projekt várhatóan 2025 szeptemberében fejeződik be egy teljes prototípussal, amely további fejlesztéseken megy majd keresztül. Flammini szerint az intelligens kerekesszék legfontosabb következménye a fogyatékkal élők autonómiájának és függetlenségének javítása lesz, így szabadabban mozoghatnak majd, gondozók segítsége nélkül. Ez a technológia forradalmasíthatja a kerekesszékes közlekedést és hozzájárulhat a fogyatékkal élők életminőségének jelentős javulásához.