Kinek mi jut eszébe az FPV-drónokról? Legtöbben talán a sportra, sebességre, kalandvágyra és az ügyességre asszociálnak. Kérdezz-felelek sorozatunk mai interjúalanya, Vincze Dániel FPV pilóta valóban rajong az extrém sportokért, és kalandvágyban sincs hiány az esetében, kedvenc videója mégsem ezekről, hanem egy különlegesen megnyugtató téli erdőről készült, ahol – ameddig a madár lát – nincs is más, csak a természet… Az FPV repülés (First Person View Flight – belső nézetű drónversenyzés) a drónozás speciális válfaja, erről szól a következő beszélgetés.
GO2FLY: Mióta reptetsz drónokat és miért kezdted el?
Vincze Dániel: 2018 májusában kezdtem el FPV drónnal repülni, tehát pontosan 2 éve. Előtte csak egy tipik 5 ezer forintos szobai cirkáló drónom volt, amelyikkel a macskát lehetett kergetni a lakásban. Az első igazi FPV videó, ami megfogott, Mr. Steele-től volt, amikor saját magát követi miközben autóznak egy kihalt parkolóban körbe-körbe. Illetve volt még egy videó, ami nagy hatással volt rám: amikor a srácok színes leddel kivilágított drónokkal versenyeznek az erdőben; ez egy igazi retró videó.
G2F: Mi mindenben tartod különlegesnek az FPV-drónozást a “sima”, normál drónokhoz képest?
VD: Szerintem a sima (mondjuk DJI drónnal készített) videókat úgymond megszokta már a nagyközönség az évek alatt, és nem hat újdonságként a képi világa. FPV drónok segítségével más perspektívából tudjuk bemutatni az adott dolgokat. Semmiképp sem váltja ki egyik a másikat, úgy gondolom, elférnek egymás mellett. Mivel itt a repülés folyamán semmi védelmező elektronika nem szól közbe, szabadabban és extrémebb módon lehet irányítani a gépet, ezáltal születhetnek izgalmas felvételek. Persze túlzásba sem szabad esni trükkök terén, mert annak a videónak a képi világa valószínű nem lesz befogadható egy átlagos nézőnek. Ezeket a videókat inkább egymás között osztjuk meg a drónos társaságban, ahol senki sem szédül el tőlük.
G2F: Mennyi idő alatt szokik hozzá az ember ehhez a fajta repüléshez?
VD: Én szinte egyből FPV drónnal kezdtem el repülni, szerintem átlag 4-6 hónap alatt össze lehet szedni egy stabil alap tudást FPV repüléssel kapcsolatban. Van akinek kevesebb, van akinek több idő kell ehhez, sokat számít a repülésre fordított idő, vagyis “sticktime” és persze nem hanyagolható el az érzék sem.
G2F: Mennyire fontos szempont nálad a sebesség? Milyen határok között mozogsz?
VD: 0 km/h-tól (persze FPV drónokkal szinte sosem lebegünk egyhelyben, mindig van valamilyen irányú mozgás) kb. ~100 km/h a vége a nagyobb drónnak (5″). A sebességet az adott téma (részben a kamera dőlésszöge) határozza meg, ehhez mindig alkalmazkodni kell. Nem mindegy például, hogy biciklist vagy drift autót videózunk… Persze gyorsan repülni mindenki szeret szerintem!
G2F: Hobbinak vagy munkaként indult a drónozás?
VD: Hobbinak indult és még most is ott tart részben és szerencsére. Jó dolog szeretetből csinálni ezt. Persze akadt vele pár munkalehetőség az utóbbi időkben. Remélem nem áll meg ez a tendencia a jövőben sem. Szuper dolog hobbival “értéket” teremteni.
G2F: Egyedül, társakkal vagy tanfolyamon sajátítottad el a drónreptetés, légi fotózás / videózás fortélyait?
VD: Magát a repülést egyedül kezdtem, szimulátor és egyéb segítség nélkül sajátítottam el egy közelben lévő mezőn. Ekkor még nem voltak olyan ismerőseim, akik szintén drónoztak volna, de ez ahogy teltek a hetek hamar megváltozott. Első körben sokat segített Wirth Norbi a szerelésekkel kapcsolatban. Idővel így összeállt egy elég jó kis freestyle FPV drónos csapat, akikkel rengeteg helyen jártunk már együtt repülni; Piroska András, Robert Kovacs, Megyeri Gábor, Tóth László, Vajas Benedek, illetve Parádi Máté aki repülés mellett a 3D nyomtatást intézi. Így mindig van kihívás, hogy felülmúljuk egymást! Utóbbi időben sokszor repültünk együtt is, sajnos a jelenlegi helyzet miatt ez most alább hagyott. Egyébként kezdésként rengeteg hasznos videót lehet találni a YouTubon is mind építés, mind videózás terén.
G2F: Milyen drónt és kiegészítőket használsz, mik a fejlesztési terveid?
VD: Első “drón” a már említett JJRC H36… erről többet nem is kell említeni. Az első igazi FPV drón számomra egy Eachine Wizard X220S volt. Tudom, hogy sokan szidták ezt az RTF kitet, de szerintem jó lehetőség volt vele kipróbálni a hobbit. Azóta lett még 4 másik FPV drónom is (5coll, 3coll Cinewhoop), ezek már szinte mind saját építésűek.
A drónra első körben egy GoPro Hero 4 kamerát raktam, most már van Hero 7 és Hero 6 is. A Cinewhoop drónon általában a 6-os GoPro utazik és ezt a felvételt utómunkázom még a Reelsteady Go nevű programmal a stabilitás érdekében.
Egy drón építése még folyamatban van, sajnos sokat késnek a csomagok a vírus miatt. Más tervem fejlesztésre nincs, inkább a fenntartásra. Esetleg majd egy jobb GoPro, egy, de inkább két éven belül.
G2F: Miről és hogyan készült a kedvenc drónfelvételed?
VD: Egyik kedvenc felvételem az egyik közelben lévő téli fagyos erdőről készült. Szerintem különleges hangulata van, kikapcsol a mindennapos rohanásból.
G2F: Mi inspirál, milyen tényezőket veszel számba egy-egy helyszín kiválasztásánál?
VD: Inspiráló számomra néhány FPV drónos Youtubos videója. Ilyen például: Johnny fpv, Fincky, Mr Steele, ummagawd.
Mindig próbálok a saját szintemhez mérten jobbat alkotni. A kiválasztásnál figyelek arra, hogy mennyire biztonságos a terep, megéri-e a kockázatot az elkészítendő anyag, vagy hogy milyen messze van a hely, és persze ne feledkezzünk el a szél mértékéről sem.
G2F: Kerültél-e már szembe akadályozó tényezőkkel a magyarországi vagy külföldi drónozás során?
VD: Szerencsére még nem tapasztaltam ilyet. Az éppen arra járók többsége nem vesz tudomást a drónról, a másik fele meg általában érdeklődve jön oda, hogy mi fán terem. Mindig szívesen elmagyarázom, hogy miként működik, hogyan irányítjuk, stb.
G2F: Milyen drónos munka / felvétel elkészítése szerepel a bakancslistádon?
VD: Mindenképpen valamilyen extrém sport felvétele, ami egyfajta témát ad a videónak, gördeszka, szörf, bmx, sí, ejtőernyős követés stb.
G2F: Jársz-e drónos közösségbe, ismersz-e ilyen társaságokat?
VD: Igen, van egy elég fix csapat, akikkel általában együtt járunk repülni, de meg kell említeni, hogy online is található egy mára már népes magyar közösség.
G2F: Hogyan képzeled el a drónozást 10-15 év múlva?
A maguktól jobbra-balra repkedő drónok a mindennapi élet részévé válnak, csomag/áru/bármi szállítás, elsősegély nyújtás, megfigyelés, közösségi közlekedés. Illetve én személy szerint remélem, hogy a közeljövőben javítani tudnak az akkumulátorok teljesítményén, mindenki hasznára válna.