Sokan ismerhetik konferenciák előadójaként, repülésbiztonsági elemzőként, a legter.hu egyik alapítójaként, drónos ismeretek lelkes és szakavatott terjesztőjeként. Ő Török Ágnes, aki rovatunk legújabb cikkében a beszélgetőtársunk volt! Mesélt a kezdetekről, szakmájáról, várakozásokról és arról is, mit jelent számára a drónozás.
GO2FLY: Mikor kerültél kapcsolatba a repüléssel? Hogyan kerültek képbe a drónok?
Török Ágnes: Az egyetemi tanulmányaimat a BME Közlekedésmérnöki Karán kezdtem, ahol légiközlekedési szakirányra specializálódtam. Akkor nem a drónok miatt választottam ezt a területet, hanem azért, mert mindig érdekelt a repülés világa. Körülbelül 6 évvel ezelőtt a HungaroControlnál töltött szakmai gyakorlatom alatt találkoztam először a drónokkal. A terület újdonsága miatt megtetszett ez a téma, ezért már akkor elkezdtem foglalkozni a drónok légtérbe integrálási lehetőségeivel. Később több tanulmányt írtam, a szakdolgozatomat és diplomamunkámat is ebből készítettem, illetve jelenleg is kutatom a témát.
G2FY: Mi adta az ötletet és az inspirációt a legter.hu elindításához?
TÁ: 2017 tavaszán fogalmazódott meg bennem, hogy vállalkozóként is kipróbáljam magam, ekkor találkoztam a jelenlegi cégtársaimmal, akik már régóta foglalkoztak térinformatikai rendszerek fejlesztésével, de nem rendelkeztek légiközlekedési ismeretekkel, viszont a repülés irányába is nyitni szerettek volna. Így szerencsés módon találkoztak az elképzelések, olyan csapat állt össze, amely lefedi a térinformatikai, műszaki és fejlesztési, valamint légiközlekedési területet egyaránt.
G2FY: Az oldalatok repülésbiztonsági elemzőként mutat be Téged, mit jelent ez pontosan? Foglalkozol-e még valami mással?
TÁ: A vállalkozásunkban mindenkinek megvan a saját területe, amit felügyel, hozzám a légiközlekedési szakmai feladatok ellátása és koordinálása tartozik. A jelenleg nem éppen rugalmas jogszabályi környezetben a drónok legális használatának támogatása is hozzám tartozik, a drónos és más repüléssel kapcsolatos feladataim ellátáshoz gyakran szükséges repülésbiztonsági elemzések készítése, amelyre a Eurocontrolnál megszerzett képesítések jogosítanak fel.
A legérdekesebb ilyen feladat az a kísérletsorozat volt a tavalyi évben, amely során megvizsgáljuk a drónok által okozott légiközlekedési kockázatokat, valamint az esetleges ütközések lehetséges hatásait. Ennek eredményeit különböző fórumokon, konferenciákon már megosztottuk, most készül az ezzel kapcsolatos, újabb részleteket bemutató videó anyagunk. Idén nyáron tovább folytatjuk az ilyen jellegű kísérleteket, amelynek szakmai felügyeletét ezúttal is én végzem. A drónos körökben bizonyára kevesen tudják, hogy a légtér.hu mellett a Repülő és Légisport Szövetség Szabályzatalkotó Bizottságát vezetem, így napi kapcsolatban állok a légisportokkal és a kisgépes repüléssel is.
G2FY: Drónozol-e aktívan? Ha igen, hol és hogyan szereted űzni ezt a tevékenységet?
TÁ: Van néhány kisebb drónom, de azt nem mondanám, hogy profi drónos vagyok. A repülések többsége munkával kapcsolatban merült fel, tavaly viszonylag sokat jártunk a kollégákkal a Népligetbe, de azóta új helyre költözött az irodánk, ahol már korlátozottabbak a lehetőségek, így sajnos kevesebb idő jut a drónozásra.
G2FY: Szerinted miben fog változni a hazai drónozás az idén júliusra tervezett új szabályozás hatására?
TÁ: Azt gondolom, hogy a rugalmasabb szabályoknak köszönhetően jóval több drónos lesz jogkövető, hiszen az új szabályozás sokkal megengedőbb, mint a jelenlegi jogi környezet. Az EU szabályozást azonban teljes egészében átlátni és megérteni nem egyszerű feladat, a szabályozásnak való megfelelés alapos odafigyelést és felkészülést igényel. Nem biztos, hogy mindenki számára elsőre egyértelmű lesz, hogy az általa végzett drónos művelet melyik kategóriába tartozik és milyen követelmények vonatkoznak rá. Azért, hogy minél többen meg tudjanak felelni a szabályozásnak, a későbbiekben is tervezünk online oktatásokat és webinárokat, amelyre minden érdeklődőt várunk.
G2FY: Változik majd a legter.hu is a hivatalos alkalmazás (mydronespace) elindítása esetén?
TÁ: A térképet nem csak a drónfelhasználók látogatják, hanem a visszajelzések alapján rengeteg kisgépes, sőt még néhány nagygépes pilóta is használja, így a térkép fejlesztése a drónos szabályozástól és a mydronespace alkalmazástól függetlenül folyamatosan zajlik. A térkép egyébként hamarosan új funkciókkal fog bővülni.
G2FY: Mit gondolsz a drónhasználat tanításáról, annak szükségességéről? Melyek azok az ismeretek, melyeknek a tanítása a legfontosabb lenne?
TÁ: Mivel nem a drónos világból kerültem a repülésbe, hanem fordítva, ezért kifejezetten fontosnak tartom, hogy a drónosok az eszközök műszaki paraméterei és a kamerák jellemzői mellett a légiközlekedéssel kapcsolatos alapismeretekkel is rendelkezzenek.
TÁ: A drónhasználók rengeteg hasznos ismeretet tudnak egymásnak átadni és nagyon jó, ha közösségben segítik egymást a gyakorlat megszerzésében. A felelős drónhasználathoz azonban további ismeretek kellenek, ezért tartom kiemelten fontosnak azokat a képzéseket, ahol megfelelő szaktudással rendelkező oktatók adják át például a repülésbiztonsággal kapcsolatos ismereteket. Szerencsére az EU szabályozás szerinti alapképzésnek is része a légiközlekedés szabályozása és a repülésbiztonság, így bízom benne, hogy minden drónos legalább alapszinten tisztában lesz a szükséges ismeretekkel. Képzésvezetőként ezek szellemében szervezem a saját képzéseinket és tartom óráimat.
G2FY: Hogyan képzeled el a drónozást 10-15 év múlva?
TÁ: Nehéz ilyen távlatokban jósolni, ha belegondolunk, 10 évvel ezelőtt szinte csak néhány iparágban használtak drónokat, mára pedig a mindennapi életünk részévé váltak. Azt gondolom, hogy a további fejlődésnek nélkülözhetetlen eleme az egységes forgalmi irányítási rendszer kialakítása, amelyet most UTM-ként említenek. Ha lesz UTM, akkor napi szinten találkozhatunk majd pizzaszállító drónokkal, de ennek megvalósításához és a drónok ilyen jellegű társadalmi elfogadottságához szükséges még az említett 10-15 év.
Ajánlom minden érdeklődőnek, hogy vegyenek részt a légtér. hu képzésein, mert sok hasznos információt nyújtanak. Segítenek eligazodni a drónok, repülés, jogszabályok világában.