Drónok kora

Nagy drónos kérdezz-felelek – Matis Attila

Mai interjúalanyunk kétféle hobbinak hódol aktívan: a drónozásnak és a motorozásnak. Azok közé tartozik, akik az országban elsőként kezdtek drónokkal foglalkozni, az “őrület” és elköteleződés e tevékenység iránt pedig azóta is töretlen. Ismerjétek meg Matis Attilát, aki mesélt a kezdetekről, az általa kipróbált eszközökről, és szokásunkhoz híven érintettük a jövő kérdését is.

MATIS ATTILA

GO2FLY: Mióta reptetsz drónokat és miért kezdted el?

Matis Attila: Gyerekkorom óta vonzódtam a technikai eszközökhöz, viszont a képalkotás világába csak a digitális fényképezőgépek megjelenése szippantott be. Teljesen elvarázsolt a lehetőség, hogy azonnal láthatom a végeredményét annak, amit a fényképezőgéppel követtem el.

A fényképezési vágy tehát megvolt, innen már csak egy ötlet kellett, hogy hogyan tudnám egyedivé tenni a képeimet. És jött az ötlet is: hát hogyan máshogy mint a levegőből!

MA: Ekkor 2012-őt írtunk, a hazai drónozás még nagyon gyerekcipőben járt. Vidéken, de szerintem még Budapesten sem lehetett nagyon találni drónokkal foglalkozó szaküzletet, a használt drónok keresésének találati száma pedig a nullához közelített. Így nem maradt más lehetőségem, mint külföldön próbálkozni. Végül egy osztrák használt cikkeket hirdető oldalon találtam rá egy DJI Phantom 2 Vision drónra. Ezzel a géppel kezdtem el megismerni a drónozás fortélyait.

G2F: Hobbinak vagy munkaként indult a drónozás?

MA: Első körben hobbinak indult a dolog, de mivel akkor még nem lehetett minden sarkon drónozó emberkéket látni, úgy gondoltam, üzlet is kialakulhat a hobbimból. Felkerestem több ingatlan-értékesítéssel foglalkozó céget is a közös együttműködés reményében, felajánlva a légi felvételek készítését az ingatlanokról. Sajnos sehol nem találtam pozitív fogadtatásra, így végül megmaradt hobbi szinten a drónozás.

G2F: Egyedül, társakkal vagy tanfolyamon sajátítottad el a drónreptetés, légi fényképészet fortélyait?

MA: A drónnal készíthető felvételek közül a fényképezés állt mindig közelebb a szívemhez, így autodidakta módon annak a tanulásába kezdtem bele. Rengeteg oktató videót néztem meg és és olvastam át, sőt a mai napig is ezt teszem. Folyamatosan próbálok tanulni, fejleszteni tudásomat.

G2F: Milyen drónt és kiegészítőket használsz, mik a fejlesztési terveid?

MA: Néhány évnyi közös repülés után megváltam a DJI Phantom 2-es géptől, ezt egy DJI Spark váltotta fel. A drónozás mellett a másik nagy hobbim a motorozás, amihez ideális társnak tűnt a picike Spark. Ez a kapcsolat a DJI Mavic 2 Pro gépének a megjelenéséig tartott, a gép bemutatásakor tudtam, hogy ez kell nekem. Azóta is ezzel repülők, teljes megelégedéssel lassan már 2 éve.

G2F: Miről és hogyan készült a kedvenc drónfelvételed?

MA: Nagyon szeretem a különböző járműveket fotózni a levegőből, legyen az vízi, vasúti, légi vagy bármilyen. A kedvencem is egy ilyen kép, amin egy hőlégballon látható, amint éppen Győr felett repült.

G2F: Mi inspirál, milyen tényezőket veszel számba egy-egy helyszín kiválasztásánál?

MA: A drónt szinte az összes motoros túrára magammal viszem, bízva a kihagyhatatlan fotótémák reményében, még akkor is ha sokszor elő sem kerül a táskájából. Bármerre járok, fél szemmel mindig azt nézem, hogy mit, hogyan és miért lenne érdemes lefotózni.

G2F: Kerültél-e már szembe akadályozó tényezőkkel a magyarországi vagy külföldi drónozás során?

MA: A helyszínek kiválasztásánál természetesen mindig figyelembe veszem, hogy ne sértsem meg senkinek a privát szféráját, ne veszélyeztessek másokat, mások értékeit, és ne zavarjam az állatokat. Talán ezeknek az íratlan szabályoknak a betartása miatt nem kerültem még senkivel konfliktusba soha a repüléseim során. Akadályozó tényező is csak a tiltó táblákkal való szembesülés volt. Ilyen táblákkal viszonylag nagy számban találkoztam Montenegróban, ami egy balkáni ország részéről számomra kissé meglepő volt.

G2F: Milyen drónos munka / felvétel elkészítése szerepel a bakancslistádon?

MA: A bakancslistámon nagyon sok minden szerepel, a lényeg, hogy minél egyedibb és elgondolkodtató legyen a kép.

G2F: Hogyan képzeled el a drónozást 10-15 év múlva?

MA: 10 év múlva úgy képzelem, a drónok eljutnak arra szintre, hogy teljesen hangtalanul tudnak majd repülni, ezzel lehetővé téve a vadon élő állatok zavartalan fotózását. Ez hatalmas lehetőségeket nyitna meg a természetfotózás területén. Addig a szintig viszont egy elfogadható és élhető dróntörvényt szeretnék Magyarországon, egy olyat, ami segíti a légi fotósoknak bemutatni a világot ebből az érdekes perspektívából.

Szólj hozzá