„Fly for hours, not minutes” – olvasható címsorként a Flowcoopter weboldalán. A skót illetőségű projekt alapítói részéről nem véletlen a merész megfogalmazás, ugyanis a világon elsőnek számító hidraulikus drón tökéletesítésén fáradoznak.
A „Flowcopter” névre keresztelt speciális pilóta nélküli légijármű – a tervek szerint – hat órán át lesz képes repülni, méghozzá újratöltés nélkül. Ha sikerül a megvalósítás, az látványos áttörést hozhat a drónos légi technológiában. Úgyhogy máris mutatjuk a projekt kulisszatitkait.
Miben rejlik a manapság használatban lévő drónok gyenge pontja?
Röviden megragadva a dolog lényegét, a rövid hatótáv az, amire mostanáig nem sikerült hatásos megoldást találni. Leginkább a drón akkumulátorok teljesítményének fokozására irányultak eddig a fejlesztések. Ellenben a nagyobb akku több szállítandó terhet jelent a drón számára. Igazi róka fogta csuka helyzet.
Ezt a problémát az edinburgh-i cég teljes paradigmaváltással közelítette meg. Olyan formában, hogy az akkumulátorokra fókuszálás helyett, a hatótávolság és a hasznos teherbírás növelése érdekében egy hidraulikus drón építésére vállalkoztak.
Milyen előnyökkel kecsegtet a “Flowcopter” gyakorlati hasznosítása?
Nem megkerülhető tényező ugyebár, hogy a világ első hidraulikus drónjáról van szó. Amelynél, a megszokott kis sűrűségű lítium akkumulátorok helyett, repülési tanúsítvánnyal rendelkező belső égésű motor gondoskodik a repülés megvalósulásáról.
A belső égésű motor és a propellerek megfelelő összehangolásával, úgy valósulhat meg a nagyobb teljesítmény elérése és ezáltal a hasznos teherbírás növelése, hogy a repülési hatótávolság kiterjesztésével párhuzamosan a Flowcopter stabilan a levegőben tud maradni.
A Flowcopter belső égésű motorjának kulcsfontosságú szerepe van a működés hatékonyságát tekintve, digitális kiszorító szivattyúkat hajtva, melyek elosztják és szabályozzák a hidraulikus áramlást, ezáltal egyensúlyban tartva a drónt és működtetve annak hidraulika motorjait.
Áram helyett miért belső égésű motor hajtja a Flowcoptert?
A belső égésű motor hasznosítását az a felismerés hívta életre, hogy még a legkorszerűbb akkumulátortechnológia is maximum huszadannyi energiát képes tárolni, mint a tömegének megfelelő mennyiségű folyékony üzemanyag.
Persze mindenképp át kellett hidalni egy lényeges problémát, miszerint a belső égésű motort rendkívül nehéz összehangolni az irányítással. Úgyhogy a Flowcopter projekt alkotói inkább egy hidraulikus rendszer megalkotása mellett döntöttek, lehetővé téve ezáltal a propellerek sebességének jóval precízebb szabályozását.
Hol is tart jelenleg a Flowcopter projekt?
A Flowcopter által közzétett videós tartalmak alapján van még mit finomítani a repülés stabilitásán, de a fejlesztések eredményei bőven adnak okot a bizakodásra. A távlati célok között a szerkezet rövidebb szállítási feladatokra történő bevetése szerepel, akár 150 kg hasznos terhet is szállítva a levegőben.
A Flowcopter létrehozó csapata szerint a becsült repülési időtartama akár hat óra is lehet, 560 mérföldes (kb. 900 kilométeres) hatótávolság mellett. Sőt, rövid távú küldetéseknél akár 330 kilogramm hasznos teher szállítására is képes lehet a drón, óriási szintlépést jelentve ezáltal a drónós logisztikában.
Képek forrása: Flowcopter LTD