fbpx
Hírek

Repüléstörténeti esemény – légből kapott üzemanyag

Sokak szerint repüléstörténeti jelentősége van annak a héten történt eseménynek, miszerint az amerikai haditengerészet június 4-én végrehajtotta az első légi utántöltést egy pilóta nélküli tanker és egy repülőgép között: a Boeing tulajdonában lévő MQ-25 Stingray tesztjármű sikeresen teljesítette első légi tankolási küldetését a haditengerészet F/A-18E-F Super Hornet repülőgépével. Ezzel a pilóta nélküli tanker képesnek bizonyult a haditengerészet szabványos, szondázó és lebegő légi utántöltési módszerének alkalmazására.

MQ-25 1

A teszt során a haditengerészet Super Hornet repülőgépe 20 lábnyira (mintegy 6 méter) közelítette meg az MQ-25 T1 tesztjárművet, hogy először méréseket végezzen, és megfigyelje a pilóta nélküli tanker több jellemzőjét, mivel meg kellett győződni róla, hogy biztonságos a repülőgép közvetlen közelében repülni.

A két F-18-as pilóta rádiókapcsolatban állt az MQ-25 kezelőjével, aki egy földi irányítóállomásról irányította a pilóta nélküli légi járművet. Miután a kezelő kibontotta a tömlőt és a horgonyt az UAV-ból, a Super Hornet még közelebb jött és sikeresen csatlakozott a drónhoz.

Először egy “száraz” csatlakozást hajtottak végre, ami a két repülőgép közötti légi utántöltő felszerelés csatlakozását jelenti üzemanyag átadás nélkül. Ezt követte egy második csatlakozás, amikor 300 font (kb. 136 kg) üzemanyagot adtak át az MQ-25 légi üzemanyagtöltő tárolókapszulájából a Super Hornetnek, miközben a gépek műveleti szempontból releváns sebességgel, körülbelül 10 000 láb magasságban repültek. Egy másik, kisebb volumenű üzemanyag-utántöltés 16 000 láb magasságban történt, ekkor 25 font (kb. 11 kg) üzemanyagot adtak át a Super Hornetnek, illetve több további száraz csatlakozást is végrehajtottak.

MQ-25 2

A küldetés mintegy négy és fél órájában a két repülőgép több mint 10 percig volt összekapcsolva száraz vagy nedves csatlakozásokkal. “Ez a történelmi jelentőségű esemény a Boeing és a haditengerészet közös csapatának érdeme, amely mindent megtesz azért, hogy az MQ-25 kritikus légi utántöltési képességét a lehető leghamarabb a flotta rendelkezésére bocsássa” – mondta Leanne Caret, a Boeing Defense, Space & Security elnök-vezérigazgatója.

A haditengerészet azt tervezi, hogy még ebben az évben fedélzetkezelési bemutatókat tart a virginiai Norfolkban, ahol a T1 teszt drónt kiviszik egy repülőgép-hordozóra, és meggyőződnek arról, hogy biztonságosan lehet-e mozgatni a hangárban és a repülőfedélzeten anélkül, hogy bármiben akadályozná a repülőgépek személyzetének munkáját, vagy veszélyt jelentene arra a több tucat tengerészre, akik a légi műveletek során a fedélzeten dolgoznak.

Forrás: Boeing

Szólj hozzá