Dróntaxikat teszteltek Izraelben, egyelőre utasok nélkül. A tesztrepüléseken olyan drónokkal kísérleteztek, amelyek utasok és viszonylag nehéz teher szállítására is alkalmasak, ember azonban egyelőre nem tartózkodhatott rajtuk. A tesztrepülések egy nagyszabású projekt részei, amelynek célja egy nemzeti drónhálózat létrehozása, és a légtér alkalmassá tétele arra, hogy ezek a járművek is használhassák a földfelszíni utas- és áruforgalom tehermentesítésére.
Az elmúlt napokban végrehajtott első légitaxi tesztrepülések egy 60 millió NIS értékű, kétéves kormány által vezetett kísérleti projekt részei, más néven Israel National Drone Initiative (INDI), amelyet eredetileg 2019-ben hoztak létre egy nemzeti drón létrehozására. hálózatba kell hozni, és fel kell készíteni az eget a drónok szállítására Izraelben, a szabályozó hatóságokkal és magáncégekkel együtt.
Az év elején elindított INDI projekt második szakaszának részeként a múlt héten 11 drónt üzemeltető és szállító cég vett részt tesztekben és kísérleti repülésekben Izrael-szerte. Első alkalommal hajtottak végre autonóm repülő jármű, nagy távolságra képes elektromos vertikális fel- és leszálló (eVTOL) repülőgép próbarepülését nehéz rakományt szállító irányított városi légtérben, amely a jövőben embereket is szállíthat.
Miri Regev, a szállítási tárca minisztere szerint méretét és összetettségét tekintve ez az első ilyen kezdeményezés a világon. A teljes kivitelezésnek része a jogi és az infrastrukturális környezet megalkotása – tette hozzá.
A kipróbált gépek között van például az izraeli gyártású AIR ONE, amely kétüléses, és legfeljebb 160 kilométeres távolságra képes maximum 220 kilogrammos terhet szállítani. A könnyebb parkolás érdekében szárnyai összecsukhatók.
A próbarepülések másik résztvevője egy kínai gyártású modell, az EH206-S volt. Ez ugyancsak két személy szállítására alkalmas, és 220 kilogramm teherbírású, viszont csak 30 kilométeres táv megtételére képes.
A következő két évben a drónokat alkalmazó izraeli vállalatok havi rendszereséggel, egy héten át az ország egész területét érintően végeznek majd tesztrepüléseket.
Az izraeli légtér a világ egyik legjobban ellenőrzött légtere, és méretéhez képest az egyik legforgalmasabb is.
A drónos légi szállításban és közlekedésben így is nagy potenciál rejlik, hiszen az ország közútjain a közlekedést rendszeresen súlyos dugók nehezítik.