Hírek Ipari drónok

Beindult a drónforgalom a Földközi-tenger partján


Talán túlzás nélkül lehet – drónos szempontból – történelmi napnak nevezni a szerdait: kísérleti drónközlekedési rendszer állt üzembe egy izraeli üdülőváros, Hadera légterében.

Mint a Reuters brit hírügynökség tudósít, március 17-én szállító drónok lepték el a földközi-tengeri-parti település egét úgy, hogy azok – egymáshoz képest is összehangolt – mozgását egyetlen irányítóteremből vezérelték.

Nyilván most még sokan tartanak attól, hogy a közvetlen közeli jövőben pizza- vagy gyógyszer-házhozszállításra is képes rendszer légi-, vagy becsapódás esetén földi balesetet okozhat, de a most indult tesztelés egy 2023-ig tartó vizsgálati időszak kulcspillanata, úgyhogy egyelőre mindenki nyugodt lehet.

Hagit Lidor, az Izraeli Innovációs Hatóság véleményét képviselve is egyelőre ezt a mondatot tartja maga körül pajzsként, ugyanakkor a drónos cégeket is biztatja, tanulmányozzák, mit vár el tőlük a piac.

Hadera légterét mindenesetre a kísérlet céljából az állami hatóság “átadta” magáncégeknek. A szerdai nap feladata kifejezetten az volt, hogy a vezérlőtermi irányítást kipróbálják – 56 kilométeres távolságból, Haifából, ami a mi nyelvünkre lefordítva azt jelenti, hogy egy budai irodából szisztematikus drónirányítás jött létre Székesfehérvár légterében. Egy időben 20 eszköz repkedett egymás útját keresztezve, 120 méter magasságban, egymástól legalább 60 métert tartva, élő navigációval.

A kétéves időszak végén – a tanulságok levonását követően – már a jogalkotók asztalán pattoghat a labda.

A helyben dolgozó mezőgazdasági repülősök és siklóernyősök viszont addig is elsőbbséget élveznek, a hatóságoknál kivívták, hogy amikor ők közlekednek, a drónok legalább egy kilométerrel kerüljék el őket.

Akik pedig a földön aggódnak a drónok károkozása miatt, azokat Hagit Lidor megnyugtatta, ejtőernyő nélkül még kísérleti jelleggel sem lehetnek gépek az égen, a becsapódás így kizárt.

A tesztben részt vevő Ayalon Highways (állami autópálya-építő cég) képviseletében Itamar Ben Meir a CalcalisTech portálnak azt hangsúlyozta, a szerdán történtek egy hosszú út kezdő méterei az országos, alacsony magasságú, tömeges, kereskedelmi drónközlekedés célja felé.

A projektben társ a Közlekedési Minisztérium, a Polgári Repülési Hatóság, az Intelligens Mobilitásért Kezdeményezés és az Alternatív Üzemanyag Adminisztráció – teszi hozzá a DroneDJ. A reptetésben résztvevő 8 vállalat:
 a High Lander Aviation, a Cando Drones, a HarTech Technologies, a CopterPix, a Simplex Mapping, a Down Wind, az Airways Drones, és az F.T.

Az egész teszt költsége 3,6 millió dollár, melynek felét az állami hatóság állja.

A szerdán látványos szakaszához érkezett projektről itt tekinthető meg videós összeállítás.

Szólj hozzá