Szakértők szerint a kereskedelmi dróntechnológiák tesztelésére vonatkozó amerikai szabályok nem elég megengedők. Az UAS szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az Egyesült Államok szabályozási rendszere elfojthatja az innovációt.
Az USA Szövetségi Légiközlekedési Hivatala által jóváhagyott drónkutatási program egyik vezető igazgatója csütörtökön azt mondta, hogy annak ellenére, hogy a közelmúltban az ügynökség jóváhagyta a nagy kereskedelmi drónok tesztelését, és a magánszektor drón startup cégeinek fellendülése ellenére az iparágat hátráltatja a dróntesztelési engedély hiánya. Dr. Catherine Cahill, az alaszkai pilóta nélküli légijárműrendszer-integrációs központ (ACUASI) igazgatója pedig innovációs hátrányra figyelmeztet: az Egyesült Államok lemaradt más nemzetekkel szemben (például az ázsiai országokkal és Ausztráliával szemben) a drónkutatás és -tesztelés terén.
Cahill megjegyezte, hogy a technológia tesztelésére vonatkozó engedélyek kiadásának késése akadályozza a fejlődést. Egy évtizedes erőfeszítés után az Alaszkai Egyetem kutatórészlege a múlt hónapban különleges FAA-mentességi engedélyt kapott, hogy meghatározza a 300 font alatti drónok megbízhatóságát, amelyeket a kereskedelmi vállalatok és kutatószervezetek próbálnak felhasználni próbarepüléseken.
„A tesztelési engedélyek kiadásának késedelme jelentős akadályt jelentett a drónok kereskedelmi felhasználásában és fejlesztésében. Ma már óriási a szakadék, mivel évekkel ezelőtt engedélyt kellett volna kapnunk“– tette hozzá Dr. Catherine Cahill (képünkön).
A kereskedelmi dróncégek azt is hangoztatják, hogy az Egyesült Államok lemaradt más országok mögött a drónok és a pilóta nélküli repülőgépek rendszerjogosultsága és engedélyezése tekintetében .
Adam Woodworth, a Google drónok gyártójának, a Wingnek a vezérigazgatója Cahill mellett felszólalt azon a bizottsági meghallgatáson, ahol a drónszabályozás volt a kérdés. A szakember úgy fogalmazott: az Egyesült Államokban fennáll annak a veszélye, hogy elszalasztja az ágazat innovációs lehetőségeit. Az ügyvezető Ausztráliát említette olyan joghatóságként, ahol a megengedőbb tesztelési szabályok segítettek az innováció ösztönzésében.
Azt mondta: „Nagyon nagy vonalakban a kiszámíthatóságról és a gyakorlatiasságról van szó, léteznek repülési teljesítményen alapuló szabványok és eredményeken alapuló szabályalkotás… Ausztrália légiközlekedési szabályozó hatósága az elsők között fogadta el ezeket a szabványokat és szabályokat, és egy olyan keretrendszert mutatott be, ahol lehetőség van kereskedelmi csomagok drónos házhoz szállítására kártérítés ellenében.”
Woodworth (képünkön) szerint bár az Egyesült Államokban voltak az első ötletek és újítások a drónokra vonatkozó szabályok és irányelvek terén, a gyakorlat Ausztráliában valósult meg. „Érdekes módon ezek az ötletek az Egyesült Államokból származnak. A teljesítmény alapú szabályalkotás ötlete, az effajta szabványalkotás elmélete az USA-ban jött létre, csak éppen az USA lemaradt a megvalósításában. Ezért ma leginkább Ausztráliában repülünk” – mondta Woodworth, akinek cége várhatóan 2024 közepéig több tízmilliós szállítást végez majd fogyasztók millióinak.
Cahill azt is elmondta, hogy a változó szabályozási környezet, az innováció megnövekedett üteme és a nemzetbiztonsági aggodalmak a védelmi ipari vállalatok befektetéseinek kulcsfontosságú tényezői. A múlt hónapban Booz Allen Hamilton kockázati tőkerészlege bejelentette, hogy befektetést hajt végre a Hidden Level drónészlelő cégbe , amely fejlett rádiófrekvenciás érzékelő technológiát használ a pilóta nélküli légi rendszerek felderítésére.
„A technológia fejlődik, az ukrajnai háború többek között megmutatja nekünk, mire van szükségünk, mert ott nagy hatékonysággal használják a drónokat. Tehát, ha meg akarjuk védeni a nemzeti légtérrendszerünket, ma már tudjuk hogyan tegyük ezt” – mondta Cahill.
Cahill kiemelte, hogy a kereskedelmi dróntesztelő helyszínek állami finanszírozása és a szabályozási jóváhagyási folyamatok továbbra is jelentős akadályok maradnak a kulcsfontosságú dróntechnológiák fejlesztése terén. „Világos szabályozási irányvonal szükséges ahhoz hogy egy drónnal hogyan juthatunk el A pontból B pontba, ám ehhez nem kell egy Boeing 737-essel egyenértékű tanúsítvány.” – tette hozzá.