Egyre több mozifilm forgatásánál kapnak szerepet a drónok. Így, az első magyar karácsonyi mozifilmben, a Tiszeker Dániel által rendezett Nagykarácsony című vígjátékban is fontos feladatot teljesített ez az eszköz. A film operatőrével, Pataki Ádámmal beszélgettünk.
GO2FLY: Milyen drónt alkalmaztatok a Nagykarácsony forgatásán és mennyivel könnyítette meg a munkát?
Pataki Ádám: A DJI Inspire 2 X7-es drónt használtunk a Nagykarácsony című filmben. Ezzel a drónnal könnyen és gyorsan tudtunk dolgozni a jelenetek felvétele során. A drónos felvételek elkészítésében Tokodi Gábor és csapata közreműködött nagy szakértelemmel.
A drónt nem csak a magyarázó totálképek felvételéhez alkalmaztuk, hanem olyan kameraállásokat helyettesítettünk például az Óriáskeréknél vagy a Citadellán a Szabadság szobornál történő jelenet forgatásakor, ahova a nagy magasság miatt nagyon körülményes lett volna kameraállást kiépíteni vagy egész egyszerűen olyan plusz dinamikát szerettünk volna kölcsönözni az egyes képeknek, amit nem tudtunk volna elérni más kameramozgatókkal.
G2F: Milyen típusú drónok terjedtek el a magyar filmek forgatásakor?
PÁ: Minden produkció különböző filmnyelvi elvárásokat támaszt és ezeket a költségvetés figyelembevételével kell megvalósítani, ezért minden projektnél mérlegelnek az alkotók, valamint a büdzséért felelős szakemberek, hogy mi a legmegfelelőbb technikai arzenál az adott filmnek ár-érték és idő hatékonyság relációjában. Egészen a nagy filmes kamera reptetésére alkalmas oktokopterektől a kisebb DJI Mavic-ig, mindegyik típus alkalmas lehet, a film vizualitásának színesítésére, ha a történetmesélést erősíti.
G2F: Hogyan viszonyultak a színészek a drónhoz?
PÁ: A drón már szerintem napjainkban egy teljesen megszokott eszköze egy forgatásnak, a legtöbb színész találkozott ezzel a technikával. A Nagykarácsony című moziban főként tágabb plánokat készítettünk drónnal, nagyobb távolságból.
A színészekkel egy jelenet felvétele előtt megbeszéljük mindig, hogy milyen plánban vesszük fel éppen a jelenetet, valamint milyen mozgása várható a kamerának. Ez azért fontos, mert például egy premier plánnál az arc minden rezdülésének jelentősége van, egy nagytotálnál más a helyzet, jobban beleférnek nagyobb ívű gesztusok is. A rendezővel együtt ennek megfelelően alakítják a gesztusok nagyságát, a játék finomságát.
G2F: Milyen más magyar filmben dolgoztál már drónnal? És melyik típussal?
PÁ: A drónok megjelenésének hajnalán a Lovasíjászban és a Mi ez a cirkuszban a legelső DJI Phantom drónokat használtuk, amire még GoPro kamerákat tettünk, akkor még nagyon az eleje volt a drónozásnak, ugyanakkor nagyon feldobtuk vele a filmet. A #Sohavégetnemérősnél már DJI Inspire 1 volt, de forgattam a Nyugati Nyaralás c. filmet, ahol az X7 bizonyult a legoptimálisabb választásnak.
G2F: Szerinted mennyire lesz meghatározó a jövőben ez a forgatási kellék?
PÁ: A gyártók igyekeznek évről évre újabb fejlesztésekkel és tökéletesítésekkel előrukkolni, ami a filmekben az alkotók javára válhat és egyre kreatívabb légi felvételeket készíthetünk a jelenetekhez, ezáltal vizuálisan még változatosabb anyagok kerülhetnek a vászonra.
Fotók forrása: Pataki Ádám, Tokodi Gábor és Nagykarácsony c. film