Hírek

Repülőgépek drón alapú vizuális ellenőrzése

A drónokat és a dróntechnológiát a repülőgép MRO-műveleteiben (karbantartás, javítás, felújítás) tesztelik, mivel fokozzák a hatékonyságot, a biztonságot és a pontosságot. Az ilyen megoldások iparági szintű megvalósításához szükséges szabályozási háttér azonban még nem teljesen kidolgozott.

lufth1

A karbantartás, javítás és felújítás (MRO) egy gyakori kifejezés, amelyet számos iparág használ. Az MRO egy repülőgép-karbantartó létesítmény, amely képes elvégezni a szükséges karbantartást/ellenőrzést. A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) megköveteli, hogy minden légi jármű karbantartását/ellenőrzését, javítását és felújítását tanúsított szervezet végezze.

Mi a különbség a karbantartás, a javítás és a nagyjavítás között? 

Karbantartás : Ez magában foglalja az ellenőrzéseket, a rutin karbantartási tételeket a repülőgépen és a repülőgépen lévő eltérések javítását.

Javítás:  Általában egy tartozék/alkatrész vagy repülőgép üzemképes állapotba való visszaállításával jár.

Nagyjavítás : Repülőgép tartozékának/alkatrészének, hajtóművének vagy a repülőgép valamely elemének javítása vagy cseréje az OEM szabványoknak megfelelően. A gyártó és az FAA megkövetelheti ezeknek a tételeknek a felülvizsgálatát, a repülőgép által használt FAA-szabálytól függően.

A Lufthansa Technik szóvivője elmondta, hogy cégük több alkalommal is tesztelte már a drón alapú vizuális ellenőrzéseket a repülőgépek felületein. “A különböző szabályozási és gyakorlati tényezők miatt jelenleg még nem tartjuk a drón alapú ellenőrzéseket alkalmasnak a napi MRO rutinhoz” – mondta a szóvivő. De hozzátette azt is, hogy ezen a területen a technológia további fejlesztésével változást várnak.

A Donecle céget 2015-ben alapították, s mára egy olyan automatizált drónt kínál, amely fejlett képelemző szoftverrel és felhő alapú digitális háttérrel ki tudja szolgálni a repülőgépek ellenőrzését. „Ez a megoldás az orrtól a farokig, beltéren vagy kültéren, tízszer gyorsabb, mint a manuális módszerek,” mondta Adélaïde Poisson, a Donecle marketing és kommunikációs menedzsere.

IRIS GVI highresolution 2

Hozzátette: „Számos ellenőrzésre alkalmazható, például villámcsapás okozta sérülések felderítésére, általános vizuális ellenőrzésekre (GVI), a festés és jelölések sérüléseinek vizsgálatára, különböző horpadások érzékelésére,  stb. A megoldás automatikus bemenet/kimenet összehasonlítást végezhet a motorok és futóművek esetében.

Ezzel a módszerrel könnyebben ellenőrizhetőek például az felső törzs és a szárnyak felső felületei, amelyek nehezebben elérhetők, és magasban való munkavégzéshez szükséges felszerelést igényelnek. „Így olyan potenciális előnyök vannak, mint például a technikusok biztonságának növelése azzal, hogy nem kell magas részeken dolgozni a repülőgép külső felületeinek ellenőrzésekor, és a vizsgálat sebességének növelése, mivel a drón repülési ideje várhatóan rövidebb, mint amennyi például a technikusoknak szükséges egy emelőkosárral való ellenőrzéshez.”

A Donecle drón repülése 100%-ban automatizált, s egy szabadalmaztatott lézeres pozicionáló technológiával van felszerelve. „A drón a repülőgép külső testén körberepül, egy előre meghatározott pályát követve a repülőgép digitális makettjén, így ellenőrzésre kerülnek a nehezen elérhető területek is. A repülés után a képeket tableten elemzik a mérnökök.

Szólj hozzá