Hírek

A cseh drónokkal kalibrálják a repülőterek navigációs rendszereit

A cseh Primoco UAV a malajziai GIAAN GROUP-ot látja el repülőterek navigációs rendszereinek kalibrálására alkalmas drónokkal. A cseh UAV-gyártó, a Primoco UAV szerződést írt alá a malajziai GIAAN Group cégnek egy új NAVAID kalibrációs rendszer szállítására. A GIAAN  25 éve dolgozik a légiközlekedési ágazatban, fő területük a kereskedelmi pilóta képzés.

cseh1

A repülőtéri navigációs berendezések kalibrációjára a cseh cég a Primoco UAV One 150 drónját használják majd.

A drón alkalmas a polgári légiközlekedés navigációs, irány- és szögadó berendezéseinek (ILS/VOR/DME/TACAN/COM) a kalibrálására. Ilyen például az ILS (műszeres leszállító rendszer). A VOR, vagyis a VHF Omnidirectional Radio Range, azaz VHF tartományú “mindenirányú” rádióterület. A kifejezés arra utal, hogy egy ultrarövidhullámon működő, minden irányból fogható rádiójeladóról van szó, amely a földfelszíni telepítésű útvonalnavigációs eszközök legfejlettebb típusa, csak a GPS nyújt nagyobb helyzetmeghatározási pontosságot. A VOR az 1960-as évek óta használt, megbízható technika, még a GPS-navigációs rendszerrel felszerelt gépeken is ott van a használatához szükséges berendezés.

A jeladó működésének elvi lényege az, hogy egy szűken irányított rádiónyaláb másodpercenként 30-szor körbepásztáz. Ezt nem egy forgó antennával oldják meg, hanem két körsugárzó, rögzített rúdantenna hullámfázisainak elforduló összehangolásával. Minden alkalommal, amikor a nyaláb az északi iránynál tart, az adó kiad egy második, minden irányból vehető jelet. E szinkronizáló jel és a nyaláb érzékelése közötti időkülönbség megadja azt, hogy az adótól mérve hány fokos irányban vagyunk. A VOR adók északi iránya mindig a helyi mágneses északkal azonos. A VOR modernebb, ma használt változata a DVOR, a Doppler VOR, ebben 48 kis antenna van egy központi elem körül, és a rádióhullámok Doppler-jelenség szerinti eltolódását használja az elforduló fázissal kiadott jelek nyalábként való vehetőségéhez.

vor open

A DME A Distance Measuring Equipment, azaz távolságmérő berendezés egy olyan műszeregyüttes, amelyet a VOR rendszerhez szoktak kiegészítésül felszerelni. A célja a jeladótól való távolság folyamatos mérése és kijelzése. A DME adóját a VOR adó közepére vagy közvetlen közelébe helyezik el, és az a VOR frekvenciájához társuló kísérőfrekvencián sugároz.

vor2

(Képünkön a tápiósápi VOR/DME adó)

A TACAN, aktikai léginavigációs rendszer , amelyet általában a TACAN betűszóval emlegetnek , katonai repülőgépek által használt navigációs rendszer. Ez biztosítja a felhasználó számára az irányt és a távolságot (ferde távolság vagy hipotenusz) egy földi vagy hajón lévő állomáshoz. Ez a VOR / DME rendszer pontosabb változata, amely irány- és hatótávolságot biztosít a polgári repülés számára .

A drónre szerelt rendszer az előbb ismertetett rádiónavigációs rendszerek mellett alkalmas a repülőterek vizuális eszközeinek kalibrálására is. Ilyen például a PAPI, a precíziós megközelítési útvonaljelző a repülőtér kifutópálya küszöbének oldalán elhelyezett fényrendszer , amely vizuális leszállási útmutatást ad a végső megközelítés során . Általában a kifutópálya bal oldalán található, körülbelül 300 méterrel a kifutópálya leszállási küszöbén túl. A vizuális megközelítési meredekségjelző ( VASI ) a repülőtéri kifutópálya küszöbének oldalán elhelyezett fények rendszere. Ezek a fények nappal akár 8 kilométerről éjszaka pedig akár 32 kilométerről is láthatók lehetnek.

papi

A GIAAN célja, hogy a drónokkal a délkelet-ázsiai régióban található repülőtereken kalibrációs repüléseket végezzen. A 3,7 millió eurós szerződés két darab One 150 vásárlását tartalmazza.

A Primoco UAV a One 150 típusú polgári és katonai pilóta nélküli repülőgépe egy nehéz teherszállító drón, maximális felszállási tömege 150 kg, repülési kitartása 15 óra, hatótávja pedig 2000 km. A 30 kg-os hasznos teherrel a Primoco a polgári és katonai alkalmazásokra összpontosít, beleértve az energetikai, határ- és elsősegélynyújtási és katasztrófa-helyreállítási műveleteket.

„Míg a meglévő UAV-kalibrációs megoldások jellemzően miniatürizált hardvert használnak, amely nem mindig kezeli a tényleges adó- és vevőadatokat, a Primoco UAV One 150 ugyanazokat a kalibráló- és mérőberendezéseket hordozza, mint az emberes platformok” – mondta Ladislav Semetkovský, a Primoco UAV SE vezérigazgatója. „Ez jelentősen csökkenti annak a precíz ICAO szabványnak a költségeit, amelyet az ügyfelek a léginavigációs kalibrációs terén igényelnek.”

 

Szólj hozzá