Drónok kora

Nagy drónos kérdezz-felelek – Wirth Norbert

Wirth Norbert kétségkívül az extrémitás és a kihívások kedvelője, aki korán kezdte a repülést, és igazán messzire jutott a drónozás világában… Hivatása a természeti szépségek és ember alkotta építmények szokatlan látásmóddal való megörökítése, amiről olyan magával ragadó lelkesedéssel beszél, hogy elmondása során szinte magunk előtt látjuk a filmezés forgatagát, a szűk kanyonok világát, vagy a hegyeket átszelő vonatok és óceánokon úszó erődítmények útját. Ha kíváncsiak vagytok egy igazi drón-fanatikus világára, a következő interjúnk biztosan nektek szól!
 

 
GO2FLY: Mióta reptetsz drónokat és miért kezdted el?

Wirth Norbert: Ez a 7. évem, hogy drónokkal repülök, illetve hogy szerelek-építek drónokat és quad/multicoptereket, eleinte csak hobbiból, de jó pár éve munkaszerűen űzöm.

Nagyjából 3 éves korom óta az RC világban élek nagyapám által, aki versenyzett házi építésű nitrometános/benzines/elektromos autókkal, helikopterekkel, repülőkkel, és nagymotorral is. Ő a példaképem, zseniális ember, “akár sz*rból is vaskarikát gyártó” típus. Kiskoromban is fúrtam-faragtam vele, aminek nem mindig örült, hiszen volt, hogy tönkretettem egy-egy értékesebb munkáját… Aztán elhatároztam, hogy nemcsak szétszedni akarom a dolgokat, hanem összerakni is.

Nagyapámtól kapott első komoly könyvem a Tiltott Találmányok volt, ami a későbbiekben is igen meghatározó lett az életem során, ugyanis rengeteget kísérleteztem a mai napig (zárt és nyitott hidrogéncellák, alternatív energia, kémiai folyamatok, specifikus vagy multifunkcionális eszközök és a többi).

G2F: Hobbinak vagy munkaként indult a drónozás?

WN: Mivel elég komolyan foglalkoztatott a téma, szerettem volna elhelyezkedni az érdeklődési körömmel kapcsolatos munkahelyen, hogy fejlődjek szakmailag, így jelentkeztem pár helyre drónszerviz-technikusnak. Sikerült is elhelyezkednem, 2017-ig dolgoztam szervizben, nagyon örülök hogy részese lehettem ennek a csapatnak és rengeteg mindenben kipróbálhattam magam.

Ezt követően egy olajipari cégnek fejlesztettem, építettem és repültem ATEX tanúsítványos speciális környezetbe tervezett robbanásbiztos drónokat. Beltéren is rengeteget repültem speciális saját építésű géppel, bitangerős ledreflektorokkal a sötétben, kamerastabilizátorral, saját fejlesztésű, több tengelyes giroszkópos védőburokkal a drón körül, különféle tartályakban, speciális tűzálló öltözékben, maszkban, valamint a fotogrammetriában/ortofotóban is dolgoztunk, 3D modelleket létrehozva épületkomplexumokról, illetve anyagvizsgáltunk is. Izgalmas munka volt!

Jelenleg reptereknek is fejlesztek/építek autonóm meteorológiai állomásként funkcionáló, nagyobb magasságokban helytálló speciális drónt.
 

 
Nemrég elkezdtem nagyobb drónos cégekkel is dolgozni mint pilóta, másodpilóta vagy kamera operátor. Ezeknek a munkáknak köszönhetően izgalmas forgatásokon vehettem részt, profikkal és szakmabeliekkel dolgozhattam együtt, rengeteget tanultam a filmezésről. Egyre jobban ásom bele magam a cinematográfiába, és úgy érzem, megtaláltam, mivel foglalkoznék szívesen a mindennapjaimban egy jó ideig.

Idén elindítottam a saját vállalkozásomat is, mivel egyre több privát felkérés érkezik és igyekszem eltérő látásmódomat terjeszteni, csak kevés időm jut mindezeket a szociális média nagyobb közönsége elé publikálni. Így sajnos a munkáim 95%-a a fiókban van, várva arra hogy foglalkozzunk vele.

G2F: Egyedül, társakkal vagy tanfolyamon sajátítottad el a drónreptetés, légi fényképészet fortélyait? Jársz-e drónos közösségbe, ismersz-e ilyen társaságokat?

WN: Rengeteget járok, járunk ki csoportosan és egyedül is repülni, vandálkodni drónokkal javarészt elhagyatott helyekre, van egy összeszokott csapatunk melynek HighQualityHeadQuarter(HQHQ) a neve, tele póráz nélküli kreatív fickóval. Imádom őket, nagyon kitartó és fanatikus drónosok, minden nap ezekről beszélünk, még ha épp nem is vagyunk a levegőben gépeinkkel. Igyekszem a saját és mások hibáiból tanultakat át is adni kezdőknek és haladóknak egyaránt, valamint a felhalmozott szaktudást kiterjeszteni olyan közösségekben, ahol szükségét érzem.
 

 
Mivel jól beszélek angolul, nem okoz különösebb gondot utánanézni például technikai jellegű dolgoknak, az interneten pedig nagyjából minden fent van, így ezt bátran ajánlom minden hobbistának kezdésként. Szoktam angol és magyar nyelven drónoktatást is tartani, illetve bemutatókon, előadásokon veszek részt, amikor hívnak.

G2F: Milyen drónt és kiegészítőket használsz, mik a fejlesztési terveid?

WN: Rengeteg drónom/quadcopterem van, jelenleg a fő munkagépem egy DJI Inspire 2 X5S kamerával, amit nemsokára X7-re cserélek, valamint DJI Mavic 2 Pro-val és DJI Phantom 4 Pro-val is dolgozom, de nagyobb gépekkel, például céges DJI Matrice 600-assal is. Szeretnék idővel egy komolyabb redundáns filmes koptert is, bár jelen célom megvalósításához a kompatibilitás/kompakt design jelenti a legnagyobb előnyt… A túrák során érintett szűk, nehezen hozzáférhető helyek miatt nagyon várom az új Mavic szériás drónt, és remélem, javulni fog a kamera is a következő modellben, bár így sem semmi a teljesítménye.

Terveimmel kapcsolatban annyit mondanék, hogy a dokumentumfilm és természetfilm készítés ragadott magával mostanában, ezt szeretném kimaxolni a világot járva.

G2F: Mi inspirál, milyen tényezőket veszel számba egy-egy helyszín kiválasztásánál?

WN: Ez nagyon változó, és sok inspiráló személy van számomra, minden tehetséges embert tisztelek azért, amit csinál, így nehéz lenne kiemelni egyeseket. Inspirációt jelenthet egy alkalom vagy esemény, egy gépezet, egy építmény, de időjárási tényezők is (például naplemente, napfelkelte, árnyékok-vetület és egyéb látványosságok), a hangulatomról nem is beszélve. A természetnek mindig van újabb sütnivalója számunkra, csak meg kell találni, mit mutat épp ezerszínű arcával.
 

 
G2F: Kerültél-e már szembe akadályozó tényezőkkel a magyarországi vagy külföldi drónozás során?

WN: Igen, kaptam már ilyesmi miatt büntetést is, valamint néha elzavarnak a területről, ahol drónozunk. Sokszor csak szemet szúr valakinek, amit csinálunk. Amikor módunkban áll, nem zavarunk másokat, főleg nem szándékosan, mindig igyekszünk diszkréten és tisztelettel kezelni a szituációt. Sajnos azonban elég rossz megítélése van a hobbinknak a kívülállók szemében, főként a mainstream médiának köszönhetően, így véleményem szerint nincs szükség semmi kirívót csinálni ahhoz, hogy mások rosszallásukat fejezzék ki. A légtér és egyéb igénylésről nem is beszélve, ugye a jelenlegi rendszer tarthatatlan számunkra, de ezt nem kell részletezzem szerintem.

Természetesen igyekszem összeegyeztetni a tevékenységemet a normákkal, írott vagy íratlan szabályokkal, és más élőlények életritmusával. Nem szeretném, ha ez a fantasztikus hobbi tovább sérülne akár miattam, akár mások miatt, így nagyon odafigyelek a részletekre, különösen ha nem hétköznapi vagy veszélytelen amit épp csinálok. Rengeteg előjele lehet ugyanis a bajnak, amit sok drónos figyelmen kívül hagy vagy nem tudja idejében korrigálni, teszem azt egy jelvesztés, gps/iránytű hiba, akkuhiba vagy beesett feszültség, szenzorhiba, esetleges időjárási anomáliák, drónra bármilyen hatással lévő erők, helyzetek és a többi. Emiatt mindenkit óva intek az extrém reptetés másolásától, hiszen sokezer repült óra és szerelés van amögött, amit csinálunk, a drón pedig egy repülőgép, így felszállás előtt és alatt figyelni kell minden egyes részletre, a motor, propellerhang változásától a feszültség és szélirány ingadozáson át ezer dologra.

G2F: Milyen drónos munka / felvétel elkészítése szerepel a bakancslistádon?

WN: A listám folyton változik, de főként nehézgépek, hajók, személy- és teherszállító járművek a favorit. Ezen kívül vonzanak a hegyek-völgyek-vízeséses témák, erdők és barlangok, valamint az elhagyatott építmények. Most például Svájcban és Olaszországban jártunk, az RHB vasútvonalán vonatokat/mozdonyokat filmezni, illetve egy gőzmozdony is terítékre került díszmenet keretében. Rizsavi Tamás barátom hívott meg az eseményre, és zseniális időnk, színek és lehetőségek voltak, így remek felvételeket tudtunk készíteni, nagyon jól is éreztük magunkat a csapattal.

G2F: Hogyan képzeled el a drónozást 10-15 év múlva?

WN: Reményeim szerint forradalmasítani fogja a világot. A drónozásnak már egy ideje rendkívüli szerepe van rengeteg téren, de ennél sokkal több kiaknázatlan területen tevékenykedhetnénk segítségükkel. A kihasználatlanság okának többek között a negatív előítéleteket tartom. Véleményem szerint az embereknek jobban meg kéne barátkozniuk ezzel a technológiával, ugyanis ez egy 3D világot kínál a mi szűk “kétdimenziós, földi halandó” világunkban, tálcán kínálva ezer lehetőséget. Ha a gyártók többet foglalkoznának a légi eszközök jeladósításán, akkor jobban elkerülhetőek lennének az esetleges balesetek is.

Szólj hozzá