Drónok kora

eVTOL-lal erősít a lengyel hegyimentő szolgálat

Újabb lépést tett a jövő felé a lengyel hegyimentő szolgálat (GOPR): június végén a dél-lengyelországi Tátra hegyalja térségében, a Podhale régióban tesztelték a Jetson One nevű, egyszemélyes elektromos légi járművet. A különleges eszköz bevetésével a GOPR célja, hogy a nehezen megközelíthető hegyi terepeken is gyorsabban érhessenek el bajbajutott turistákat.

Jetsons One

Jetson ONE (Forrás: Jetsons Facebook oldal)

A Jetson One az úgynevezett eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) járművek közé tartozik, vagyis olyan elektromos szerkezet, amely függőlegesen képes fel- és leszállni. A típus érdekessége, hogy bár a projekt társalapítója Tomasz Patan lengyel mérnök, a gépet egy olaszországi székhelyű vállalat, a Jetson Inc. gyártja és forgalmazza.

A Jetson One fejlesztése 2017-ben indult, az első nyilvános tesztre pedig 2021-ben került sor Lengyelországban. A jármű iránt azóta világszerte – többek között az Egyesült Államokból és a Közel-Keletről – is komoly érdeklődés mutatkozik.

Mentési célú alkalmazás a hegyekben

A Podhale24.pl regionális hírportál beszámolója szerint a GOPR egy hegyoldalon végezte a tesztrepülést, ahol a Jetson One több mint 1200 méteres tengerszint feletti magasságig emelkedett fel. A körülmények nem voltak ideálisak: a repülés során a szélsebesség meghaladta az óránkénti 50 kilométert.

„Az Óriáshegységtől a Besszádokig húzódó hegyláncért viselt felelősségünk arra ösztönöz, hogy folyamatosan új megoldásokat keressünk” – nyilatkozta Jerzy Siodlak, a GOPR parancsnoka a portálnak. Mint hozzátette: a quadok, motoros szánok és drónok után „eljött az ideje valaminek, ami még nemrég tiszta fantasztikumnak tűnt” – vagyis egy olyan légi járműnek, amely valóban elősegítheti a hegyimentők munkáját.

Egyszerű irányítás, biztonsági megoldások

A Jetson One nyolc elektromos hajtóművel rendelkezik, irányítása egyetlen joystickkal történik, a repülést és a stabilizálást pedig fedélzeti számítógép segíti. Az eszköz vészhelyzeti ejtőernyővel is fel van szerelve, amely automatikusan működésbe léphet.

A repülési idő 12 és 20 perc között mozog, a pilóta testtömegétől és az időjárási viszonyoktól függően. Bár ez viszonylag rövid hatótáv, a GOPR szerint ez elegendő lehet arra, hogy a mentő gyorsabban elérje a bajba jutott személyt, mint gyalogosan vagy más szárazföldi járművel.


Jetson One – technikai adatok röviden:
  • Kategória: eVTOL (elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes)

  • Hajtás: 8 elektromos rotor

  • Maximális repülési idő: kb. 12–20 perc

  • Irányítás: joystick és fedélzeti számítógép

  • Biztonság: automatikus vészhelyzeti ejtőernyő

  • Első tesztrepülés Lengyelországban: 2021

  • Gyártó: Jetson Inc. (Olaszország)


Mit jelent ez a drón- és légiközlekedési technológia jövője szempontjából?

A lengyel példából jól látszik: az eVTOL technológia nem csupán a városi légi mobilitás területén hozhat forradalmat, hanem a speciális mentési és bevetési feladatokban is. A Jetson One ehhez komoly lépés lehet, hiszen kicsi, gyors és jól irányítható – és ami a hegyekben különösen fontos: gyorsabban eljut oda, ahová más eszközök nem.

A GOPR egyelőre teszteli a lehetőségeket, de ha a tapasztalatok pozitívak lesznek, a jövőben több példányt is bevethetnek a lengyel hegyekben – új szintre emelve a légi mentés hatékonyságát.

Forrás: MTI / Jetson International Inc.

Szólj hozzá