A Gryphon hexacopter alapú, hidrogénhajtású drón az egyik első üzemanyagcellás repülő eszköz hazánkban. A tesztrepülésről Vanek Bálint, a SZTAKI igazgatóhelyettese, illetve a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának vezető-helyettese osztott meg videót. A projektben részt vett a Linde Hungária, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség, valamint a Ventus-Tech Kft. is.
„A hidrogén a jövő egyik legperspektivikusabb üzemanyaga, azonban még jelentős kihívások állnak előttünk, hogy rutinszerűen tudjuk alkalmazni azt. Az NKFIH Tématerületi Kiválósági Programja (TKP) keretében folyó Hidrogén meghajtású, kooperatív, vezető nélküli távérzékelési eszközök és kapcsolódó adatfeldolgozó keretrendszer kutatása projektje keretében kifejlesztett eszköz egy azonos méretű lítium akkumulátoros drón 30 perces repülési idejével szemben 90 percig képes repülni. Ezáltal a fedélzeten keletkező, nagy mennyiségű adat feldolgozását részben repülés közben a fedélzeten kell megoldani, nem repülés után egy asztali munkaállomáson.
További kutatói kihívás a hibrid hajtásrendszer optimális irányítása az üzemanyag-takarékosság jegyében, hogy az üzemanyagcella mindig optimális munkapontban üzemeljen. A kutatói kihívásokon felül a csapatnak azonban még olyan nehézségekkel is meg kellett küzdenie, hogy hasonló, 300 bar-os hidrogén palack rendszert itthon még nem töltöttek fel, így csak a Linde Hungáriával szoros együttműködésben tudtuk az első repülést biztonságosan végrehajtani” – mondta Vanek Bálint.
A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) 2019-ig a Magyar Tudományos Akadémia, majd, azt követően az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) tagja, az ország legnagyobb múltú és legjelentősebb informatikai kutatóintézete.
Forrás: SZTAKI