Hírek Ipari drónok

A MightyFly megkezdheti a Cento teherszállító drón tesztelését

A san francisco-i székhelyű MightyFly megkezdte a nagy hatótávolságú Cento autonóm eVTOL teherszállító légi jármű tesztelését az FAA (USA Szövetségi Légügyi Hivatal) engedélyével.

A kaliforniai startup cég miután megkapta az FAA speciális légialkalmassági bizonyítványát és az engedélyt (COA) a hibrid-elektromos járműre, amelynek várhatóan 45 kg a hasznos teherbírása, most szélesebb körű tesztrepüléseket hajt majd végre.

MightyFly Cento

A MightyFly január végén mutatta be a Cento második generációs autonóm eVTOL teherszállító légi járművét, amely tartalmazza a korábbi MF-100 modell fejlesztéseit, beleértve a hátsó, tolóerőt adó légcsavart, amivel már 965 km-re növelte a jármű hatótávolságát. A MightyFly számára a kereskedelmi versenyképességhez szükséges hatótávolság elérése érdekében szükség volt erre a hátsó meghajtásra, ám a mérnököknek a motor miatti súlytöbbletet és stabilitást is meg kellett oldaniuk.

A vállalat 2022 eleje óta végez távirányítású tesztrepüléseket az MF-100-assal az FAA kísérleti engedélye alapján. 2022 decemberében a MightyFly megkezdte a Cento repülését a COA feltételeinek megfelelően, amely lehetővé teszi a lebegés után már a vízszintes repülési teszteket is. Az engedély is egy nagyobb, közel 600 négyzetkilométeres légtérre szól, valamint magasabb tengerszint feletti magasságra, így a próba repülések egészen 1500 méterig végezhetők.

A Cento az olasz száz szóról kapta a nevét, és nyolc elektromos, függőleges emelő légcsavarral rendelkezik. Ezeknek saját villanymotorjai vannak és van egy tolólégcsavar is a gép hátuljában az előrehaladáshoz, amellyel akár 240 km/h sebességet is képes elérni. A drón érdekessége, hogy az tartalmaz egy 30 lóerős belső égésű motort is, amely repülés közben tölti az akkumulátorokat, így nincs szükség a földi töltőberendezésekre.

MightyFly Cento teherszállító drón

Teljes terheléssel a Cento felső szárnyas kialakítású, szénszálas repülőgépe 160 kg, és alig foglal nagyobb helyet egy pickup autónál.

Point-to-Point versus Hub-and-Spoke

A jármű hat köbméteres belső rakterében 96 kis amerikai postai csomag számára van hely. A rakomány önállóan be- és kirakodható egy fedélzeti szállítószalag segítségével, így a földi állomásokon a csomagok leadásán és felvételén kívül nincs szükség emberi beavatkozásra.

A MightyFly társalapítója és vezérigazgatója, Manal Habib elmondta: a mostani engedély lehetővé teszi, hogy a San Francisco-öbölben szimulálni tudják a nagyobb hatótávolságú szállításokat is. További FAA jóváhagyások esetén más helyeken is tudnak majd próba repüléseket végezni. A cég most kilenc hónapos repülési tesztprogramba kezdett, mellyel a típusalkalmassági engedély megszerzésére törekszik.

“Ezt a repülőgépet úgy tervezték, hogy ellenálljon a merevszárnyú repülés közben fellépő erőknek” – mondta Habib a FutureFlightnak, hozzátéve, hogy a MightFly célja egy pont-pont közötti áruszállítási modell kifejlesztése, amely szerinte költséghatékonyabb lesz, mint a jelenlegi hub-and-spoke hálózatok. A társaság a repülőgépet egyébként saját maga kívánja üzemeltetni kereskedelmi ügyfelek megbízásából.

point to point vs hub and spoke

“Nagy érdeklődést mutattak az orvosi és gyógyszeripari cégek, csakúgy mint más gyártók, akiknek segítségre van szükségük a “just-in-time” gyártási módszerekhez és az egynapos kiskereskedelmi kiszállításokhoz. Üzemeltetése sokkal olcsóbb, mint a kisteherautóké, amelyek az idő nagy részében nincsenek teljesen megrakva, míg a Cento teljes vagy majdnem teljes raktérkihasználtsággal üzemelhet.” – mondta el Habib.

MightyFly Cento repül

A MightyFly-nak az USA légierejével is szerződése van, hogy kidolgozza a jármű védelmi alkalmazási lehetőségeit. A vállalat az elkövetkezendő néhány évben el kívánja kezdeni a jármű nagyobb, 227 kg hasznos teherbírású változatának fejlesztését is.

A MightyFly – már jelen fejlesztési állapotban – nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, keresi a leendő ügyfeleit az Egyesült Államokban és további országokban, beleértve Ausztráliát, Szingapúrt és Japánt is.

Szólj hozzá