A san francisco-i székhelyű MightyFly megkezdte a nagy hatótávolságú Cento autonóm eVTOL teherszállító légi jármű tesztelését az FAA (USA Szövetségi Légügyi Hivatal) engedélyével.
A kaliforniai startup cég miután megkapta az FAA speciális légialkalmassági bizonyítványát és az engedélyt (COA) a hibrid-elektromos járműre, amelynek várhatóan 45 kg a hasznos teherbírása, most szélesebb körű tesztrepüléseket hajt majd végre.
A MightyFly január végén mutatta be a Cento második generációs autonóm eVTOL teherszállító légi járművét, amely tartalmazza a korábbi MF-100 modell fejlesztéseit, beleértve a hátsó, tolóerőt adó légcsavart, amivel már 965 km-re növelte a jármű hatótávolságát. A MightyFly számára a kereskedelmi versenyképességhez szükséges hatótávolság elérése érdekében szükség volt erre a hátsó meghajtásra, ám a mérnököknek a motor miatti súlytöbbletet és stabilitást is meg kellett oldaniuk.
A vállalat 2022 eleje óta végez távirányítású tesztrepüléseket az MF-100-assal az FAA kísérleti engedélye alapján. 2022 decemberében a MightyFly megkezdte a Cento repülését a COA feltételeinek megfelelően, amely lehetővé teszi a lebegés után már a vízszintes repülési teszteket is. Az engedély is egy nagyobb, közel 600 négyzetkilométeres légtérre szól, valamint magasabb tengerszint feletti magasságra, így a próba repülések egészen 1500 méterig végezhetők.
A Cento az olasz száz szóról kapta a nevét, és nyolc elektromos, függőleges emelő légcsavarral rendelkezik. Ezeknek saját villanymotorjai vannak és van egy tolólégcsavar is a gép hátuljában az előrehaladáshoz, amellyel akár 240 km/h sebességet is képes elérni. A drón érdekessége, hogy az tartalmaz egy 30 lóerős belső égésű motort is, amely repülés közben tölti az akkumulátorokat, így nincs szükség a földi töltőberendezésekre.
Teljes terheléssel a Cento felső szárnyas kialakítású, szénszálas repülőgépe 160 kg, és alig foglal nagyobb helyet egy pickup autónál.
Point-to-Point versus Hub-and-Spoke
A jármű hat köbméteres belső rakterében 96 kis amerikai postai csomag számára van hely. A rakomány önállóan be- és kirakodható egy fedélzeti szállítószalag segítségével, így a földi állomásokon a csomagok leadásán és felvételén kívül nincs szükség emberi beavatkozásra.
A MightyFly társalapítója és vezérigazgatója, Manal Habib elmondta: a mostani engedély lehetővé teszi, hogy a San Francisco-öbölben szimulálni tudják a nagyobb hatótávolságú szállításokat is. További FAA jóváhagyások esetén más helyeken is tudnak majd próba repüléseket végezni. A cég most kilenc hónapos repülési tesztprogramba kezdett, mellyel a típusalkalmassági engedély megszerzésére törekszik.
“Ezt a repülőgépet úgy tervezték, hogy ellenálljon a merevszárnyú repülés közben fellépő erőknek” – mondta Habib a FutureFlightnak, hozzátéve, hogy a MightFly célja egy pont-pont közötti áruszállítási modell kifejlesztése, amely szerinte költséghatékonyabb lesz, mint a jelenlegi hub-and-spoke hálózatok. A társaság a repülőgépet egyébként saját maga kívánja üzemeltetni kereskedelmi ügyfelek megbízásából.
“Nagy érdeklődést mutattak az orvosi és gyógyszeripari cégek, csakúgy mint más gyártók, akiknek segítségre van szükségük a “just-in-time” gyártási módszerekhez és az egynapos kiskereskedelmi kiszállításokhoz. Üzemeltetése sokkal olcsóbb, mint a kisteherautóké, amelyek az idő nagy részében nincsenek teljesen megrakva, míg a Cento teljes vagy majdnem teljes raktérkihasználtsággal üzemelhet.” – mondta el Habib.
A MightyFly-nak az USA légierejével is szerződése van, hogy kidolgozza a jármű védelmi alkalmazási lehetőségeit. A vállalat az elkövetkezendő néhány évben el kívánja kezdeni a jármű nagyobb, 227 kg hasznos teherbírású változatának fejlesztését is.
A MightyFly – már jelen fejlesztési állapotban – nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, keresi a leendő ügyfeleit az Egyesült Államokban és további országokban, beleértve Ausztráliát, Szingapúrt és Japánt is.